• Home
  • Media Sosial
    • Facebook
    • X
    • Instagram
    • TikTok
    • YouTube
    • Linkedin
  • Karier
  • OKU
  • Janji Temu
  • Lokasi
    Cawangan
  • Hubungi
    Kami
  • MENU
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Rangka Kerja Pengawasan TH
    • Data & Statistik
    • Notis Privasi
    • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Panel Pelaburan
    • Jawatankuasa Penasihat Syariah
    • Barisan Pengurusan

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program CSR Zakat
    • Sumbangan
    • Sahabat Korporat TH

    Karier dan Latihan Industri

    • Info

    Direktori

    • Ibu Pejabat
    • Pejabat Cawangan

    Media & Muat Turun

    • Berita
    • Kenyataan Media
    • Khutbah Arafah
    • Galeri Foto
    • Arkib
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Data & Statistik
    • Agihan Keuntungan

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • Rakan Strategik
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
    • TH Khairat
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah
    • Kelab TaHa
    • JomPAY

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • JomPAY
    • TH Khairat
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • Kempen

    Kempen

    • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
    • Kempen Cemerlang SPM 2024
    • Kempen Raikan Kelahiran
    • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
    • Kempen Bijak Menabung
    • Kempen #SimpanKonsisten

    Borang-Borang

    • Muat Turun
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pengurusan Haji
    • Pendaftaran Haji
    • Rayuan Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Bimbingan

    • E-Bimbingan Portal
    • Kursus Haji
    • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
    • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
    • Penerbitan Haji
    • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
    • Resolusi Muzakarah Haji
    • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)

    Perkhidmatan

    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
    • Bayaran Haji 1446H/2025M
    • Rayuan Haji 1446H/2025M
    • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M

    Kempen

    • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan

Bahasa

  • English
  • Bahasa Malaysia

Amanah dan komited
demi anda.

Amanah dan komited demi anda.
Home
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Rangka Kerja Pengawasan TH
      • Data & Statistik
      • Notis Privasi
      • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Panel Pelaburan
      • Jawatankuasa Penasihat Syariah
      • Barisan Pengurusan
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program CSR Zakat
      • Sumbangan
      • Sahabat Korporat TH
    • Karier dan Latihan Industri
      • Info
    • Direktori
      • Ibu Pejabat
      • Pejabat Cawangan
    • Media & Muat Turun
      • Berita
      • Kenyataan Media
      • Khutbah Arafah
      • Galeri Foto
      • Arkib
        • Balai Berita
        • Galeri Media
        • Laporan Tahunan
        • Kenyataan Media
        • Khutbah Arafah
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Data & Statistik
      • Agihan Keuntungan
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • Rakan Strategik
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
      • TH Khairat
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah
      • Kelab TaHa
      • JomPAY
    • Borang-Borang
      • Muat Turun
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • JomPAY
      • TH Khairat
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • Kempen
    • Kempen
      • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
      • Kempen Cemerlang SPM 2024
      • Kempen Raikan Kelahiran
      • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
      • Kempen Bijak Menabung
      • Kempen #SimpanKonsisten
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pengurusan Haji
      • Pendaftaran Haji
      • Rayuan Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Bimbingan
      • E-Bimbingan Portal
      • Kursus Haji
      • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
      • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
      • Penerbitan Haji
      • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
      • Resolusi Muzakarah Haji
      • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)
    • Soalan Lazim
      • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
      • Bayaran Haji 1446H/2025M
      • Rayuan Haji 1446H/2025M
      • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M
    • Kempen
      • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • English
  • Bahasa Malaysia

Pengumuman

  • Karier & Latihan Industri, info lanjut>
  • THiJARI, Perkhidmatan TH kini dihujung jari anda
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Jun 2025
Wukuf
05 Jun 2025 / 9 Zulhijjah 1446H
Sudah Berlalu

Simpanan

Bagaimana Akaun TH boleh diklasifikasi sebagai Tidak Aktif?

Akaun TH akan diklasifikasi sebagai “Tidak Aktif” jika TIADA sebarang transaksi dilakukan melebihi tujuh (7) tahun.

Bagaimana cara hendak mengaktifkan semula akaun yang "Tidak Aktif"?

Pendeposit perlu hadir di mana-mana kaunter TH berhampiran dengan membawa dokumen pengenalan diri. 

Bagaimana cara untuk mengemas kini profil maklumat diri ?

Pendeposit boleh mengemas kini alamat, nombor telefon dan penamaan waris di mana-mana Pejabat Cawangan TH, Pusat Perkhidmatan TH dan UTC. 

Kemaskini Nombor Telefon Bimbit Melalui Panggilan/E-mel Di THCC

Kluster No. Soalan Jawapan
APA 1. Apakah yang dimaksudkan dengan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit melalui panggilan/e-mel? Kemudahan bagi urusan mengemaskini nombor telefon bimbit melalui telefon/e-mel tanpa kehadiran pendeposit di kaunter TH.
2. Siapa yang boleh menggunakan kemudahan ini? Pendeposit TH sahaja.
3. Bila kemudahan ini bermula? 1 September 2020 (Selasa).
4. Sebelum ada kemudahan ini, urusan kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilaksanakan di mana? Kaunter TH Cawangan sahaja.
KENAPA 5. Mengapa kemudahan ini disediakan? Bertujuan untuk:
  • Memberi kemudahan kepada pendeposit yang tidak dapat hadir ke kaunter disebabkan komitmen tugasan dan lain-lain.
  • Menyokong perkhidmatan digitalisasi.
  • Nombor telefon bimbit platform utama perkhidmatan digital THiJARI untuk tujuan penerimaan TAC melalui SMS.
  • Kemaskini maklumat profil pendeposit terkini.
  • Platform penyampaian maklumat dan informasi berkaitan TH.
6. Mengapa kemudahan ini diwujudkan sekarang dan tidak dahulu lagi? Inisiatif baru yang disediakan oleh TH bagi menyokong perkhidmatan atas talian dan digital pada masa kini
7. Adakah kemudahan yang dilaksanakan mematuhi peraturan atau polisi Bank Negara Malaysia?

Kemudahan yang disediakan telah mengambilkira polisi Bank Negara Malaysia berkenaan Electronic Know-Your-Customer (e-KYC) bagi tujuan pengesahan diri menggunakan teknologi yang dicadangkan bagi mengurangkan risiko transaksi secara maya atau tidak bersemuka iaitu:

  1. Sesuatu yang pelanggan miliki, contoh kad pengenalan dan nombor telefon;
  2. Sesuatu yang pelanggan ketahui, contoh nombor pin, maklumat transaksi, dan maklumat diri; dan
  3. Sesuatu yang merupakan pelanggan, contoh biometrik jari, iris mata dan wajah.

Untuk inisiatif ini, pengesahan diri dilaksanakan melalui Sistem ALIS Jabatan Pendaftaran Negara bagi mendapat dan mengesahkan maklumat serta gambar pendeposit.

SYARAT PERMOHONAN 8. Apakah dokumen yang diperlukan? Pendeposit perlu memajukan dokumen:
  • Salinan kad pengenalan berpalang (UNTUK KEGUNAAN TH SAHAJA)
  • Salinan tiga (3) bulan penyata bil telefon terkini atas nama pemohon
  • Memiliki alamat e-mel sendiri
9. Bagaimana cara atau kaedah untuk pendeposit menghantar dokumen? Pendeposit boleh menghantar salinan dokumen melalui e-mel di th-info@lth.gov.my.
10. Sekiranya tiada tiga (3) bulan penyata bil terkini? Dokumen apa yang perlu dimajukan. Pendeposit perlu memajukan salinan Requisition Form yang disahkan daripada Syarikat Telco yang berdaftar.
11. Adakah pendeposit yang melanggan pelan prepaid tanpa penyata bil atas nama pemohon boleh membuat urusan ini? TIDAK. Pendeposit disarankan untuk hadir ke pejabat TH Cawangan yang berhampiran.
12. Sekiranya pendeposit TH tidak mempunyai nombor telefon bimbit, adakah boleh menggunakan nombor telefon bimbit ahli keluarga yang lain? TIDAK. Pendeposit perlu mempunyai nombor telefon bimbit yang didaftarkan atas nama pendeposit sendiri kerana melibatkan penerimaan TAC melalui SMS.
13. Adakah kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilakukan untuk akaun anak di bawah jagaan? BOLEH.
LAIN-LAIN 14. Apakah maklumat kemaskini peribadi lain yang boleh dilaksanakan melalui THCC? Urusan kemaskini maklumat peribadi yang boleh dilaksanakan melalui THCC adalah:
  1. Gelaran
  2. Nombor telefon rumah/pejabat
  3. Alamat E-mel
  4. Alamat Surat Menyurat
  5. Status Perkahwinan
  6. Maklumat Pasangan (Nama)
  7. Pengesahan Hebahan Promosi & Pemasaran
  8. Maklumat Perniagaan/Syarikat
15. Adakah urusan kemaskini maklumat peribadi lain memerlukan dokumen yang sama? TIDAK. Salinan dokumen yang dinyatakan adalah bagi urusan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit sahaja.
16. Adakah sebarang caj atau bayaran yang dikenakan untuk kemudahan ini? Tiada sebarang caj atau bayaran dikenakan.
17. Tempoh masa kemaskini yang diambil oleh TH? Dua (2) hari bekerja. Ianya tertakluk kepada kelulusan setelah semakan pengesahan pemohon sebenar dilaksanakan
18. Adakah pendeposit yang berada
di Luar Negara boleh melaksanakan urusan ini?
BOLEH. Pendeposit perlu melalui proses yang ditetapkan.
19. Bagaimana pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemudahan ini?

Pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan :

  • Menghubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603-6207 1919
  • Laman website Rasmi TH iaitu www.tabunghaji.gov.my

 

Mengapa TH perlu klasifikasi akaun sebagai "Tidak Aktif"?

Inisiatif pengelasan Akaun Tidak Aktif ini merupakan satu langkah keselamatan bagi melindungi akaun-akaun pelanggan daripada sebarang transaksi yang mencurigakan.

Mengapakah kemas kini profil peribadi ini diperlukan ?

Profil peribadi perlu dikemas kini bagi memudahkan TH menghubungi pendeposit serta  mengelak daripada berlakunya kes surat tawaran haji yang tidak diterima kerana bertukar alamat.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi :

Tabung Haji Contact Centre (THCC)

Telefon: +603 - 6207 1919
Faks: +603 - 7728 4959
Emel : th-info@lth.gov.my

Waktu Operasi : 8:00 pagi - 6:30 petang 
(Beroperasi pada hari Isnin hingga Ahad. Kecuali pada cuti umum mengikut Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur)

Soalan-soalan lazim berkaitan Agihan Keuntungan TH 2021

Sila rujuk Agihan Keuntungan TH 2021 disini.

Soalan-soalan lazim berkaitan berkonsepkan Wakalah

Sila lihat soalan-soalan lazim berkaitan Wakalah disini.

Soalan-soalan lazim berkaitan Hibah Amanah TH

Sila lihat soalan-soalan lazim berkaitan Hibah Amanah TH di sini.

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati 0 kali.
Telah dikemaskini pada 12-06-2025

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Polisi TH

Notis Privasi TH
Dasar Privasi Portal TH
Terma & Syarat
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa.

Perhubungan & Bantuan

Borang Maklumbalas
Peta Laman
 

Anggota TH

E-Anggota

Media Sosial

Official Facebook TH Official X TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ https://www.tiktok.com/@tabunghaji Official TH You Tube Official TH Linkedin