Skip to main content
  • English
  • Bahasa Malaysia
Home
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Data & Statistik
    • Logo TH
    • Notis Privasi
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Barisan Pengurusan TH

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program Zakat
    • Sumbangan
    • Yayasan TH

    Direktori

    • Ibu Pejabat TH
    • Pejabat Cawangan TH
    • Subsidiari TH
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Agihan Keuntungan TH

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • Rakan Strategik TH
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan TH
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah TH
    • Kelab TaHa

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • Kempen #simpandaftar&menang
    • Kempen #simpandaftar&menang Kelab TaHa
    • Kelab TaHa
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • JomPAY
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pendaftaran Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Bimbingan
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Perkhidmatan

    • Pengurusan Haji
    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • PEKTA & PIHTAS
    • Sijil Pembimbing Ibadat Haji (SPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Rayuan Haji
    • Kursus Asas Haji 1442H/2021M
    • PRA-OPERASI MUSIM HAJI 1442H/2021M
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan
  • Media

    Berita

    • Balai Berita

    Galeri

    • Galeri Foto
    • Galeri Video

    Khutbah Arafah

    • Video Khutbah Arafah

    Arkib

    • Balai Berita
    • Galeri Media
    • Laporan Tahunan TH
    • Kad Laporan TH

    Soalan Lazim

    • Isu-Isu Semasa
    • Korporat
    • Simpanan
    • Haji
    • Pelaburan
Menu
  • English
  • Bahasa Malaysia
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Data & Statistik
      • Logo TH
      • Notis Privasi
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Barisan Pengurusan TH
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program Zakat
      • Sumbangan
      • Yayasan TH
    • Direktori
      • Ibu Pejabat TH
      • Pejabat Cawangan TH
      • Subsidiari TH
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Agihan Keuntungan TH
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • Rakan Strategik TH
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan TH
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah TH
      • Kelab TaHa
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • Kempen #simpandaftar&menang
      • Kempen #simpandaftar&menang Kelab TaHa
      • Kelab TaHa
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • JomPAY
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pendaftaran Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Bimbingan
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Pengurusan Haji
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • PEKTA & PIHTAS
      • Sijil Pembimbing Ibadat Haji (SPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Soalan Lazim
      • Rayuan Haji
      • Kursus Asas Haji 1442H/2021M
      • PRA-OPERASI MUSIM HAJI 1442H/2021M
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan TH
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • Media
    • Berita
      • Balai Berita
    • Galeri
      • Galeri Foto
      • Galeri Video
    • Khutbah Arafah
      • Video Khutbah Arafah
    • Arkib
      • Balai Berita
      • Galeri Media
      • Laporan Tahunan TH
      • Kad Laporan TH
    • Soalan Lazim
      • Isu-Isu Semasa
      • Korporat
      • Simpanan
      • Haji
      • Pelaburan
Jata Negara Malaysia
 

You are here

  • Utama
  • Simpanan
  • Thijari

THiJARI

logo thijari
www.thijari.com.my
 

THiJARI adalah sebuah rangkaian perkhidmatan digital TH yang mula beroperasi pada Rabu, 5 Februari 2020. Ia merupakan platform dalam talian bagi perkhidmatan yang disediakan oleh TH seperti semakan akaun, mencetak penyata akaun, pindahan wang, perkhidmatan Haji dan Kelab TaHa secara dalam talian kepada pelanggan TH.

  • Cara-cara Penggunaan THiJARI
  • Cara-cara Muat Turun Aplikasi THiJARI
  • Kenyataan Akhbar
  • Soalan Lazim
  • Pertanyaan Lanjut
  • Cara-cara Penggunaan THiJARI
  • Cara-cara Muat Turun Aplikasi THiJARI
  • Kenyataan Akhbar
  • Soalan Lazim
  • Pertanyaan Lanjut

Cara-cara Penggunaan THiJARI

Pendeposit perlu memastikan mereka telah mengemaskini semua maklumat ahli (termasuk maklumat nombor telefon bimbit) di kaunter TH. Nombor pengesahan (TAC) akan dihantar melalui nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. Pendeposit TH diminta memastikan nombor telefon bimbit yang betul bagi mengelakkan masalah semasa proses log in sistem THiJARI.

Bagi mereka yang telah mengemaskini maklumat, capaian ke perkhidmatan ini boleh dibuat melalui www.thijari.com.my tanpa perlu ke kaunter TH. Tiga langkah mudah bagi menggunakan THiJARI:

  1. Dapatkan capaian melalui www.thijari.com.my (telefon pintar/komputer/laptop dan lain-lain).
  2. Pendeposit hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan dan nombor akaun TH.
  3. Seterusnya, pendeposit perlu memasukkan nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. Pendeposit diminta memasukkan maklumat peribadi. Sebaik selesai, pendeposit boleh mula menggunakan perkhidmatan THiJARI.

    Muat turun brosur pendaftaran THiJARI dalam bentuk .PDF di sini.

Cara-cara Muat Turun Aplikasi THiJARI

Aplikasi Tabung Haji ini telah direka bentuk semula dengan rupa yang lebih menarik, pelayaran yang lebih mudah dan keselamatan yang dipertingkatkan bagi memberi perkhidmatan yang terbaik kepada para pendeposit kami.

Untuk memuat turun aplikasi THiJARI, sila ke “App Store” yang berkenaan.

Play Store (Android User):

  1. Sila taip “THiJARI MY” di ruang carian.
  2. Tekan “THiJARI MY”.
  3. Tekan butang “Install” untuk muat turun.
  4. Anda sudah boleh menggunakan aplikasi THiJARI.

App Store (iOS User):

  1. Sila taip “THiJARI MY” di ruang carian.
  2. Tekan “THiJARI MY”.
  3. Tekan butang “Install” untuk muat turun.
  4. Anda sudah boleh menggunakan aplikasi THiJARI.
     

PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN

Perkhidmatan yang ditawarkan dalam sistem aplikasi THiJARI di telefon bimbit adalah sama seperti laman sesawang THiJARI. 

  1. Urusan Simpanan dan Pengeluaran
    Pelanggan TH boleh melakukan semakan ringkasan, butiran akaun dan rekod transaksi, baki akaun di samping melakukan pindahan simpanan dari akaun TH ke akaun TH (akaun tanggungan dan pihak ketiga). Pengemaskinian profil juga boleh dilakukan. Penyata akaun boleh dimuat turun dan dicetak selain penetapan akaun kegemaran (favourite account).

  2. Urusan Haji
    Bagi mempermudahkan urusan Haji, pelanggan TH boleh membuat semakan status pendaftaran Haji dan memuat turun slip pendaftaran Haji. Bagi urusan tawaran Haji pula, surat tawaran dan semakan status tawaran Haji boleh didapati. Pelanggan TH boleh menyemak dan memuat turun jadual penerbangan pergi dan balik. Bagi program Kursus Asas Haji, pelanggan boleh membuat semakan lokasi dan tarikh kursus di samping memuat turun nota Kursus Asas Haji.

  3. Rayuan Haji
    Sebagai satu usaha penambahbaikan, Tabung Haji telah memperkenalkan Rayuan Haji secara online menggunakan Aplikasi THiJARI bagi memudahkan proses rayuan haji dibuat. Bakal haji yang ingin membuat rayuan haji, sila klik di sini. Untuk sebarang pertanyaan boleh menghubungi talian khidmat pelanggan (THCC) kami di +603-6207 1919.

    Soalan lazim dan video tutorial rayuan haji secara online.

  4. Penamaan/ Hibah Amanah
    Pelanggan TH boleh melakukan semakan status Penamaan/ Hibah Amanah bagi akaun sendiri dan juga akaun anak.

  5. Kelab Taha
    Nombor keahlian baru Kelab TaHa boleh didapati di menu E-Kad keahlian dan tawaran-tawaran eksklusif untuk ahli Kelab TaHa boleh disemak di menu Rakan Kelab TaHa – Direktori dan Lokasi.

PERBEZAAN FUNGSI APLIKASI THiJARI DAN LAMAN SESAWANG

Perbezaan fungsi bagi aplikasi telefon bimbit dan laman sesawang adalah seperti berikut:

No Fungsi Huraian Laman Sesawang THiJARI Aplikasi THiJARI
1. Pendaftaran Pendaftaran Baru Ahli THiJARI. ✓ ✗
2. Log Masuk Log Masuk ID Pengguna dan Kata Laluan. ✓ ✓
3. Log Masuk Cap Jari Log Masuk Cap Jari atau 'Face ID'. ✗ ✓
4. Laman Utama Memaparkan Nama Pendeposit, Status Haji, Ringkasan Akaun dan Pengumuman. ✓ ✓
5. Ringkasan Akaun Memaparkan Baki Semasa, Sejarah Transaksi dan Penyata Mini bagi Akaun Dewasa dan Kanak-kanak. ✓ ✓
6. Pindahan Simpanan TH Pindahan Simpanan Antara Akaun TH. ✓ ✓
7. Kegemaran Daftar dan Papar Akaun Kegemaran ✓ ✗
8. Perkhidmatan Haji Pendaftaran Haji, Semak Status Pendaftaran Haji dan Tawaran Haji, Surat Jadual Penerbangan Haji, Kursus Haji, dan Rayuan Haji ✓ ✓
9. Kelab TaHa E-Kad keahlian dan Rakan Kelab TaHa. ✓ ✓
10. Profil Saya Kemaskini Butiran, Tukar Kata Laluan dan Gambar Keselamatan, Penyelenggaraan Had Harian dan Pemberitahuan. ✓ ✗
11. Peti Surat Pengumuman dari TH. ✓ ✓
12. Pengumuman Memaparkan pengumuman atau berita mengenai THiJARI. ✓ ✗


CARA-CARA PENGGUNAAN APLIKASI THIJARI

Pendeposit perlu memastikan mereka telah mendaftar akaun THiJARI terlebih dahulu di laman sesawang THiJARI sebelum menggunakan Aplikasi THiJARI. Untuk mendaftar, sila ke laman sesawang www.thijari.com.my. 

Kenyataan Akhbar

Untuk kenyataan akhbar berkaitan THiJARI, sila muat turun disini.

Soalan Lazim

Sila lihat soalan lazim THiJARI disini.

Pertanyaan Lanjut

Sebarang kemusykilan dan pertanyaan lanjut berkaitan THiJARI, sila kunjungi Pejabat Cawangan TH yang berdekatan atau hubungi:

Tabung Haji Contact Centre (THCC)

Telefon : +603 - 6207 1919
Faks : +603 - 7728 4959
Emel : th-info@lth.gov.my

SMS : TH < jarak > sebarang pertanyaan dan hantarkan ke 33990
*setiap jawapan akan dicaj RM0.50

Waktu Operasi : 8:00 pagi - 6:30 petang 
(Beroperasi pada hari Isnin hingga Ahad. Kecuali pada cuti umum mengikut Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur)

Kembali ke atas

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati:
34666010 kali
Pelawat unik: 8163822
Telah dikemaskini pada: 13-04-2021

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari masa ke semasa.

Polisi TH

Terma & Syarat
Dasar Privasi Portal TH
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Perhubungan & Bantuan

Soalan Lazim
Borang Maklumbalas
Direktori
Peta Laman
Notis Privasi TH

Media Sosial

Official Facebook TH Official Twitter TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ Official TH You Tube

Karier di TH

  • CareerKarier & Latihan Industri

Anggota TH

  • kakitanganE-Anggota
Assalamualaikum, selamat datang ke laman portal rasmi Tabung Haji
Wukuf
97
Hari Lagi
19 Julai 2021 9 Zulhijjah 1442H