• Home
  • Media Sosial
    • Facebook
    • X
    • Instagram
    • TikTok
    • YouTube
    • Linkedin
  • Karier
  • OKU
  • Janji Temu
  • Lokasi
    Cawangan
  • Hubungi
    Kami
  • MENU
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Rangka Kerja Pengawasan TH
    • Data & Statistik
    • Notis Privasi
    • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Panel Pelaburan
    • Jawatankuasa Penasihat Syariah
    • Barisan Pengurusan

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program CSR Zakat
    • Sumbangan

    Karier dan Latihan Industri

    • Info

    Direktori

    • Ibu Pejabat
    • Pejabat Cawangan

    Media & Muat Turun

    • Berita
    • Kenyataan Media
    • Khutbah Arafah
    • Galeri Foto
    • Arkib
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Data & Statistik
    • Agihan Keuntungan

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • Rakan Strategik
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
    • TH Khairat
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah
    • Kelab TaHa
    • JomPAY

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • JomPAY
    • TH Khairat
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • Kempen

    Kempen

    • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
    • Kempen Cemerlang SPM 2024
    • Kempen Raikan Kelahiran
    • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
    • Kempen Bijak Menabung

    Borang-Borang

    • Muat Turun
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pengurusan Haji
    • Pendaftaran Haji
    • Rayuan Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Bimbingan

    • E-Bimbingan Portal
    • Kursus Haji
    • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
    • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
    • Penerbitan Haji
    • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
    • Resolusi Muzakarah Haji
    • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)

    Perkhidmatan

    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
    • Bayaran Haji 1446H/2025M
    • Rayuan Haji 1446H/2025M
    • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M

    Kempen

    • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan

Bahasa

  • English
  • Bahasa Malaysia

Amanah dan komited
demi anda.

Amanah dan komited demi anda.
Home
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Rangka Kerja Pengawasan TH
      • Data & Statistik
      • Notis Privasi
      • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Panel Pelaburan
      • Jawatankuasa Penasihat Syariah
      • Barisan Pengurusan
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program CSR Zakat
      • Sumbangan
    • Karier dan Latihan Industri
      • Info
    • Direktori
      • Ibu Pejabat
      • Pejabat Cawangan
    • Media & Muat Turun
      • Berita
      • Kenyataan Media
      • Khutbah Arafah
      • Galeri Foto
      • Arkib
        • Balai Berita
        • Galeri Media
        • Laporan Tahunan
        • Kenyataan Media
        • Khutbah Arafah
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Data & Statistik
      • Agihan Keuntungan
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • Rakan Strategik
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
      • TH Khairat
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah
      • Kelab TaHa
      • JomPAY
    • Borang-Borang
      • Muat Turun
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • JomPAY
      • TH Khairat
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • Kempen
    • Kempen
      • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
      • Kempen Cemerlang SPM 2024
      • Kempen Raikan Kelahiran
      • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
      • Kempen Bijak Menabung
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pengurusan Haji
      • Pendaftaran Haji
      • Rayuan Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Bimbingan
      • E-Bimbingan Portal
      • Kursus Haji
      • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
      • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
      • Penerbitan Haji
      • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
      • Resolusi Muzakarah Haji
      • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)
    • Soalan Lazim
      • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
      • Bayaran Haji 1446H/2025M
      • Rayuan Haji 1446H/2025M
      • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M
    • Kempen
      • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • English
  • Bahasa Malaysia

Pengumuman

  • Karier & Latihan Industri, info lanjut>
  • THiJARI, Perkhidmatan TH kini dihujung jari anda
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Mei 2025
Wukuf
05 Jun 2025 / 9 Zulhijjah 1446H
27
Hari Lagi

THiJARI

  • Perkhidmatan Yang Ditawarkan
  • THiJARI Laman Web Dan Aplikasi
  • Cara-cara Penggunaan THiJARI
  • Cara-cara Muat Turun Aplikasi THiJARI
  • Kenyataan Akhbar
  • Soalan Lazim
  • Pertanyaan Lanjut
logo thijari
www.thijari.com.my
 

THiJARI adalah sebuah rangkaian perkhidmatan digital Tabung Haji yang mula beroperasi pada 5 Februari 2020. Ia merupakan platform dalam talian yang disediakan oleh TH untuk memudahkan pendeposit TH.

Perkhidmatan Yang Ditawarkan

Perkhidmatan yang ditawarkan dalam sistem aplikasi THiJARI di telefon bimbit adalah sama seperti laman web THiJARI kecuali Menu “Profil Saya”, “Akaun Kegemaran” dan “Penerimaan Tawaran Haji” iaitu:

1.    Urusan Simpanan dan Pengeluaran

Pendeposit TH boleh melakukan:

  • Semakan ringkasan, butiran akaun dan rekod transaksi, baki akaun, melakukan pindahan simpanan dari akaun TH ke akaun TH (akaun tanggungan dan pihak ketiga).
  • Membuat pindahan simpanan dari akaun bank ke akaun TH melalui perkhidmatan FPX.
  • Melakukan Pendaftaran, Penyelenggaraan dan Pembatalan Direct Debit melalui akaun bank ke akaun TH melalui perkhidmatan eMandate Direct Debit.
  • Pengemaskinian profil juga boleh dilakukan.
  • Penyata akaun boleh dimuat turun dan dicetak selain penetapan akaun kegemaran (favourite account).
  • Pendeposit TH boleh membuat caruman potongan gaji bulanan yang boleh diagihkan kepada Pendeposit / Ahli Keluarga (Akaun TH yang aktif).
  • Membolehkan pendeposit TH melakukan transaksi pindahan wang dari Akaun TH ke Akaun Bank sendiri sahaja melalui Permohonan Pindahan e-Telegrafik.

2. Pembukaan Akaun Baru (VAO)

Bakal pendeposit TH boleh membuka akaun baru TH untuk dewasa dan kanak-kanak bagi memudahkan urusan proses pembukaan akaun TH mereka.

3. Urusan Haji

Untuk mempermudahkan urusan Haji, pendeposit TH boleh:

  • Membuat semakan status pendaftaran Haji dan memuat turun slip pendaftaran Haji.
  • Bagi urusan tawaran Haji pula, surat tawaran, semakan status dan menjawab tawaran Haji boleh didapati di THiJARI.
  • Pendeposit TH juga boleh menyemak dan memuat turun jadual penerbangan pergi dan balik.
  • Bagi program Kursus Asas Haji, pendeposit boleh membuat semakan lokasi dan tarikh kursus di samping memuat turun nota Kursus Asas Haji.
  • Pendeposit juga boleh membuat Rayuan Haji bagi memudahkan proses rayuan haji Video Tutorial Rayuan Haji Secara Dalam Talian.
  • Melakukan pembayaran Dam & Qurban.
  • Melakukan Sadaqah.

4. Penamaan/Pusaka/Hibah Amanah

Pendeposit TH boleh melakukan semakan status Penamaan / Hibah Amanah bagi akaun sendiri dan juga akaun anak, permohonan tuntutan pengeluaran Hibah Amanah dan permohonan pengeluaran Pusaka.

5. Kelab TaHa

Nombor keahlian baru Kelab TaHa boleh didapati di menu E-Kad keahlian dan tawaran-tawaran eksklusif untuk ahli Kelab TaHa boleh disemak di menu Rakan Kelab TaHa di THiJARI.

6. e-Borang

Pendeposit TH boleh mengisi Borang JP yang terdapat dalam menu eBorang pada “Landing Page” THiJARI bagi memudahkan urusan di kaunter TH. Terdapat sembilan (9) borang yang disediakan iaitu:

  • JP005 – Borang Permohonan Pengeluaran Pusaka
  • JP006 – Borang Akuan Waris Pengeluaran Pusaka
  • JP008 – Borang Pertukaran Hak Penjagaan
  • JP001 – Borang Permohonan Penutupan Akaun
  • JP025 – Borang Jaminan Ganti Rugi
  • JP028 – Borang Kebenaran Wakil Pendeposit Uzur Luar Premis (Dalam Kenderaan)
  • JP037 – Borang Persetujuan Penjaga Pertukaran Akaun Kanak-Kanak Ke Dewasa
  • Borang Penamaan & Borang Pengesahan Perhubungan Waris

THiJARI Laman Web Dan Aplikasi

Perbezaan fungsi bagi THiJARI laman web dan aplikasi telefon bimbit adalah seperti berikut:

No Fungsi Huraian Laman Web THiJARI Aplikasi THiJARI
1. Pendaftaran Pendaftaran Baru Pengguna THiJARI ✓ ✗
2. Log Masuk Log Masuk ID Pengguna dan Kata Laluan ✓ ✓
3. Pembukaan Akaun TH Pembukaan Akaun TH Dewasa ✓ ✓
4. Akaun Kanak-kanak Pembukaan Akaun TH Kanak-Kanak dan Permohonan Penukaran Status Akaun Kanak-Kanak Ke Akaun Dewasa ✓ ✓
5. Log Masuk Cap Jari Log Masuk Cap Jari atau 'Face ID' ✗ ✓
6. Laman Utama Memaparkan Nama Pendeposit, Status Haji, Ringkasan Akaun dan Pengumuman ✓ ✓
7. Profil Saya Kemaskini Butiran, Tukar Kata Laluan, Tukar Gambar Keselamatan, Penyelenggaraan Had Harian dan Pemberitahuan ✓ ✗
8. Peti Surat Pengumuman dari TH ✓ ✓
9. Pengumuman Memaparkan pengumuman atau berita yang berkenaan ✓ ✗
10. Ringkasan Akaun Memaparkan Baki Semasa, Sejarah Transaksi dan Penyata Akaun bagi Akaun Dewasa dan Kanak-kanak ✓ ✓
11. Pindahan Simpanan TH Pindahan Simpanan Antara Akaun TH, Pindahan Simpanan Antara Akaun Bank ke Akaun TH (Platform FPX), Pendaftaran Direct Debit, Penyelenggaraan Direct Debit dan Pembatalan Direct Debit Antara Akaun Bank ke Akaun TH (Platform eMandate Direct Debit) ✓ ✓
12. Kegemaran Daftar dan Papar Akaun Kegemaran ✓ ✗
13. Perkhidmatan Haji Pendaftaran Haji, Semak Status Pendaftaran Haji, Semak Tawaran Haji, Surat Jadual Penerbangan Haji, Kursus Haji, Rayuan Haji dan Pembayaran Dam ✓ ✓
    Menjawab Tawaran Haji  ✓ ✗
14. Kelab TaHa E-Kad keahlian dan Rakan Kelab TaHa ✓ ✓
15. Penamaan/Hibah Amanah Papar Penamaan / Hibah Amanah ✓ ✓
16. Qurban Bayaran Qurban ✓ ✓
17. Sadaqah Bayaran Sadaqah ✓ ✓
18. Agihan Potongan Gaji Perkhidmatan caruman potongan gaji bulanan yang boleh diagihkan kepada Pendeposit / Ahli Keluarga (Akaun TH yang aktif) ✓ ✓
19. Permohonan Pindahan e-Telegrafik Transaksi pindahan wang dari Akaun TH ke Akaun Bank sendiri sahaja ✓ ✓
20. e-Borang Sembilan (9) Borang JP yang disediakan pada “Landing Page” THiJARI  ✓ ✓
21. Akses Saya Pengguna THiJARI boleh memilih sama ada untuk mengakses / menyekat perkhidmatan PINDAHAN dana  ✓ ✓
22. Dashboard Saya Perkhidmatan yang menyediakan “snapshot” transaksi Deposit, Pengeluaran dan Agihan Keuntungan  ✓ ✓
23. Permohonan Tuntutan Hibah Amanah Melakukan Permohonanan Tuntutan Hibah Amanah Dan Semakan Status Permohonan  ✓ ✓
24. Permohonan Tuntutan Pusaka Melakukan Permohonanan Tuntutan Pusaka Dan Semakan Status Permohonan ✓ ✓

Cara-cara Penggunaan THiJARI

Pendeposit perlu memastikan mereka telah mengemaskini semua butiran peribadi (termasuk maklumat nombor telefon bimbit) di kaunter TH. Nombor pengesahan (TAC) akan dihantar melalui nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. Pendeposit TH diminta memastikan nombor telefon bimbit yang betul bagi mengelakkan masalah semasa proses log masuk sistem THiJARI.

Bagi mereka yang telah mengemaskini maklumat, capaian ke perkhidmatan ini boleh dibuat melalui www.thijari.com.my tanpa perlu ke kaunter TH. Tiga langkah mudah bagi menggunakan THiJARI:

  1. Dapatkan capaian melalui www.thijari.com.my (telefon pintar / komputer / laptop dan lain-lain)
  2. Pendeposit hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan dan nombor akaun TH.
  3. Pendeposit perlu memasukkan nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. Pendeposit diminta untuk memasukkan maklumat peribadi. Sebaik selesai, pendeposit boleh mula menggunakan perkhidmatan THiJARI.

Muat turun brosur pendaftaran THiJARI dalam bentuk .PDF di sini.

Cara-cara Muat Turun Aplikasi THiJARI

Aplikasi Tabung Haji ini telah direka bentuk semula dengan rupa yang lebih menarik, pelayaran yang lebih mudah dan keselamatan yang dipertingkatkan bagi memberi perkhidmatan yang terbaik kepada para pendeposit kami.

Untuk memuat turun aplikasi THiJARI:

Play Store (Pengguna Android):

  1. Sila taip “Tabung Haji” di ruang carian.
  2. Tekan “Tabung Haji”.
  3. Tekan butang “Install” untuk muat turun.
  4. Anda sudah boleh menggunakan aplikasi THiJARI.

App Store (Pengguna iOS):

  1. Sila taip “Tabung Haji” di ruang carian.
  2. Tekan “Tabung Haji”.
  3. Tekan butang “Install” untuk muat turun.
  4. Anda sudah boleh menggunakan aplikasi THiJARI.

Pendeposit perlu memastikan mereka telah mendaftar akaun THiJARI terlebih dahulu di laman web THiJARI sebelum menggunakan aplikasi THiJARI. Untuk mendaftar, sila ke laman sesawang www.thijari.com.my.

Kenyataan Akhbar

Untuk kenyataan akhbar berkaitan THiJARI, sila muat turun disini.

Soalan Lazim

Soalan Lazim berkaitan THiJARI.

Pertanyaan Lanjut

Sebarang kemusykilan dan pertanyaan lanjut berkaitan THiJARI, sila kunjungi Pejabat Cawangan TH yang berdekatan atau hubungi:

Tabung Haji Contact Centre (THCC)

Telefon  :   +603 - 6207 1919
E-mel    :   th-info@lth.gov.my

Waktu Operasi : 8:00 pagi - 6:30 petang 
(Beroperasi pada hari Isnin hingga Ahad. Kecuali pada cuti umum mengikut Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur)

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati 517,916 kali.
Telah dikemaskini pada 28-04-2025

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Polisi TH

Notis Privasi TH
Dasar Privasi Portal TH
Terma & Syarat
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa.

Perhubungan & Bantuan

Borang Maklumbalas
Peta Laman
 

Anggota TH

E-Anggota

Media Sosial

Official Facebook TH Official X TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ https://www.tiktok.com/@tabunghaji Official TH You Tube Official TH Linkedin