• Home
  • Media Sosial
    • Facebook
    • X
    • Instagram
    • TikTok
    • YouTube
    • Linkedin
  • Karier
  • OKU
  • Janji Temu
  • Lokasi
    Cawangan
  • Hubungi
    Kami
  • MENU
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Rangka Kerja Pengawasan TH
    • Data & Statistik
    • Notis Privasi
    • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Panel Pelaburan
    • Jawatankuasa Penasihat Syariah
    • Barisan Pengurusan

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program CSR Zakat
    • Sumbangan

    Karier dan Latihan Industri

    • Info

    Direktori

    • Ibu Pejabat
    • Pejabat Cawangan

    Media & Muat Turun

    • Berita
    • Kenyataan Media
    • Khutbah Arafah
    • Galeri Foto
    • Arkib
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Data & Statistik
    • Agihan Keuntungan

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • Rakan Strategik
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
    • TH Khairat
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah
    • Kelab TaHa
    • JomPAY

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • JomPAY
    • TH Khairat
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • Kempen

    Kempen

    • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
    • Kempen Cemerlang SPM 2024
    • Kempen Raikan Kelahiran
    • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
    • Kempen Bijak Menabung

    Borang-Borang

    • Muat Turun
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pengurusan Haji
    • Pendaftaran Haji
    • Rayuan Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Bimbingan

    • E-Bimbingan Portal
    • Kursus Haji
    • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
    • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
    • Penerbitan Haji
    • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
    • Resolusi Muzakarah Haji
    • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)

    Perkhidmatan

    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
    • Bayaran Haji 1446H/2025M
    • Rayuan Haji 1446H/2025M
    • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M

    Kempen

    • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan

Bahasa

  • English
  • Bahasa Malaysia

Amanah dan komited
demi anda.

Amanah dan komited demi anda.
Home
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Rangka Kerja Pengawasan TH
      • Data & Statistik
      • Notis Privasi
      • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Panel Pelaburan
      • Jawatankuasa Penasihat Syariah
      • Barisan Pengurusan
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program CSR Zakat
      • Sumbangan
    • Karier dan Latihan Industri
      • Info
    • Direktori
      • Ibu Pejabat
      • Pejabat Cawangan
    • Media & Muat Turun
      • Berita
      • Kenyataan Media
      • Khutbah Arafah
      • Galeri Foto
      • Arkib
        • Balai Berita
        • Galeri Media
        • Laporan Tahunan
        • Kenyataan Media
        • Khutbah Arafah
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Data & Statistik
      • Agihan Keuntungan
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • Rakan Strategik
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
      • TH Khairat
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah
      • Kelab TaHa
      • JomPAY
    • Borang-Borang
      • Muat Turun
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • JomPAY
      • TH Khairat
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • Kempen
    • Kempen
      • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
      • Kempen Cemerlang SPM 2024
      • Kempen Raikan Kelahiran
      • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
      • Kempen Bijak Menabung
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pengurusan Haji
      • Pendaftaran Haji
      • Rayuan Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Bimbingan
      • E-Bimbingan Portal
      • Kursus Haji
      • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
      • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
      • Penerbitan Haji
      • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
      • Resolusi Muzakarah Haji
      • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)
    • Soalan Lazim
      • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
      • Bayaran Haji 1446H/2025M
      • Rayuan Haji 1446H/2025M
      • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M
    • Kempen
      • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • English
  • Bahasa Malaysia

Pengumuman

  • Karier & Latihan Industri, info lanjut>
  • THiJARI, Perkhidmatan TH kini dihujung jari anda
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Mei 2025
Wukuf
05 Jun 2025 / 9 Zulhijjah 1446H
27
Hari Lagi

Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji ( PJH )

  • Senarai PJH 1446H/2025M
  • Permohonan Lesen PJH
  • Fungsi Bahagian Agensi Haji
  • Perkhidmatan Ditawarkan
  • Kelebihan Pakej Haji PJH
  • Proses Pendaftaran Pakej Haji PJH
  • Sejarah Perkembangan PJH
  • Kenyataan Akhbar PJH

PERINGATAN

Bakal Haji Visa Haji Urusan Sendiri (“VHUS”)

Rakyat Malaysia (individu atau institusi) yang memperolehi Visa Furada atau Visa Mujamalah melalui jemputan daripada pihak Kerajaan Arab Saudi hanya dibenarkan untuk menunaikan haji melalui Pengelola Jemaah Haji (PJH) termasuk TH Travel & Services Sdn. Bhd. (THTS) yang telah diluluskan lesen oleh TH menurut Seksyen 28 Akta Tabung Haji 1995 (Akta 535).

Permohonan untuk mengikuti PJH hanya boleh dilakukan semasa di tanah air sahaja manakala permohonan setelah bakal haji berada di Tanah Suci adalah tidak dibenarkan.

Semua bakal haji VHUS wajib mendaftar haji dengan TH. Bayaran Haji yang akan ditetapkan oleh TH adalah merangkumi semua jenis perkhidmatan yang disediakan. Walau bagaimanapun, bakal haji VHUS tidak layak untuk menerima Bantuan Kewangan Haji (HAFIS).

Bakal haji juga adalah tertakluk kepada kelulusan pemeriksaan kesihatan yang dibuat oleh Pegawai Perubatan berdaftar dengan TH dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) serta direkodkan dalam Buku Rekod Rawatan Kesihatan (BRRK) bakal haji.

Paspot Malaysia Antarabangsa (PMA) milik bakal haji VHUS yang telah divisakan perlu diserahkan kepada TH untuk direkodkan dan akan dikembalikan semasa lapor diri sebelum berlepas ke Tanah Suci menggunakan penerbangan komersil yang disediakan oleh PJH. Perkhidmatan pakej haji ditawarkan oleh agensi-agensi pelancongan Bumiputera Muslim yang telah diberikan lesen oleh TH iaitu Lesen Pengelola Jemaah Haji (PJH).

Senarai PJH 1446H/2025M

  NAMA SYARIKAT
1.

 TH TRAVEL & SERVICES SDN BHD

TH TRAVEL & SERVICES SDN BHD

Telefon : 03-2688 0060 / 03-2688 0129 / 019-358 7371 / 019-273 8626
Faks : 03-2681 0814
E-mel : pakej.haji@thts.com.my
Laman Web : https://www.thts.com.my

2.

AL BALAD TRAVEL & TOURS SDN BHD

AL BALAD TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03 6177 2525 / 03 6178 6526 / 012-2121352
Faks : 03-6178 7526 
E-mel : hasnulhadi@albalad.com.my / info@albalad.com.my
Laman Web : https://albaladtravel.com.my 

3.

ALAM SHAH TRAVEL & TOURS SDN BHD

ALAM SHAH TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-3371 9989 / 013-7700 676
E-mel : alamshahtravel@gmail.com 
Laman Web : https://alamshahtravel.com

4.

 

ALIF TRAVEL & TOURS SDN BHD

ALIF TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-5192 8001 / 03-5191 0030 / 019-252 4563
Faks : 03-51928010
E-mel : sales@aliftravel.com.my / masuria78@yahoo.com
Laman Web : https://aliftravel.com.my

5.

AMANI TRAVEL SDN. BHD.

AMANI TRAVEL SDN. BHD.

Telefon : 06-7907 752 / 018-277 1103
E-mel : travelamani@gmail.com 
Laman Web : https://www.amanitravel.com.my 

6.

 ANDALUSIA TRAVEL & TOURS SDN. BHD.

ANDALUSIA TRAVEL & TOURS SDN. BHD.

Telefon : 03-9283 1588 / 03-9285 4530 / 017-984 4437
Faks : 03-9283 7566 
E-mel : haji@andalusia2u.com 
Laman Web : https://www.umrahandalusia.com

7.

 AZ SAFIR TRAVEL AND TOURS SDN BHD

AZ SAFIR TRAVEL AND TOURS SDN BHD

Telefon : 082-5110 01 / 019-846 8204
E-mel : azsafir.traveltours.malaysia@gmail.com
Laman Web : https://azsafirtraveltours.com 

8.

 AZ ZUHA GROUP TRAVEL & TOURS SDN BHD

AZ ZUHA GROUP TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-8912 3367 / 019-228 3367 / 010-574 3545
E-mel : haji@azzuhatravel.com / azzuhakl@gmail.com
Laman Web : https://azzuhatravel.com 

9.

 BATUTA TRAVEL & TOURS SDN BHD

BATUTA TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 09-7442 652 / 09-7443 652 / 012-3587 652 / 012-235 0652
E-mel : batuta@batutatravel.com.my / bttkl@batutatravel.com.my 
Laman Web : https://www.batutatravel.com.my 

10.

 BUSYRA HOLIDAYS SDN BHD

BUSYRA HOLIDAYS SDN BHD

Telefon : 011-3535 0372 / 013-428 3818
E-mel : info.busyraholidays@gmail.com 
Media Sosial :

  • Facebook https://www.facebook.com/busyraHQ/

Laman Web : -

11.

 CITRA TRAVEL & TOURS SDN BHD

CITRA TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 09-7472 431 / 09-7449 179 / 016-660 4652
Faks : 09-7484 707 
E-mel : citratravel@gmail.com / athifkamel@gmail.com
Laman Web : https://citratravel.com.my 

12.

 CS HOLIDAYS SDN BHD

CS HOLIDAYS SDN BHD

Telefon : 03-2697 0800 / 012-930 9207
Faks : 03-2697 0810
E-mel : haji@csholidays.com.my / naim@csholidays.com.my 
Laman Web : https://csholidays.my 

13.

 EIMAN TRAVEL & TOURS SDN BHD

EIMAN TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-7805 2707 / 019-3292 757 / 014-4269 8618
E-mel : eimantravel@yahoo.com
Laman Web : https://eimantravel.com.my

14.

 FELDA TRAVEL SDN BHD

FELDA TRAVEL SDN BHD

Telefon : 03-2789 1133 / 03-2789 1348 / 013-985 9632
Faks : 03-2691 0118
Emel : salam@feldatravel.com.my / infohaji@feldatravel.com.my 
Laman Web : https://feldatravel.com.my 

15.

 GEMILANG TRAVEL AND TOURS SDN. BHD.

GEMILANG TRAVEL AND TOURS SDN BHD

Telefon : 03-4256 0133 / 03-4256 4133 / 013-2553 806 
E-mel : gemilanghaji@gmail.com / gemilangtravel0296@gmail.com 
Laman Web : -

16.

   GLOCAL TRAVEL & TOURS SDN BHD

GLOCAL TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-4065 5869 / 012-9505 966 / 017-301 6987 
E-mel : idzham@glocal.com.my / umrah.operators@glocal.com.my
Media Sosial : 

  • Facebook www.facebook.com/glocaltravel

Laman Web : https://www.glocal.com.my

17.

 HARMONY EXCELLENCE HOLIDAYS SDN BHD

HARMONY EXCELLENCE HOLIDAYS SDN BHD

Telefon : 010-8853 200 / 03-4142 8817
E-mel : norhayaty_heh@yahoo.com / admin@harmonyexcellence.com
Media Sosial : 

  • Facebook https://www.facebook.com/share/14SmxHrbA7/?mibextid=LQQJ4d 
  • Instagram https://www.instagram.com/harmonyexcellenceholidays/profilecard/?igsh=MXQ3aDA4bWFzZXgxYg==
  • Tiktok https://www.tiktok.com/@harmony_hq?_t=8ru3HLzhQng&_r=1

Laman Web : https://umrahharmony.com 

18.

 IN SAFF TRAVEL AND TOURS SDN BHD

IN SAFF TRAVEL AND TOURS SDN BHD

Telefon : 011-3127 4002 / 019-876 8272
E-mel : insafftravel@gmail.com
Laman Web : https://insafftravel.com.my  

19.

 JAD TRAVEL & TOURS (M) SDN BHD

JAD TRAVEL & TOURS (M) SDN BHD

Telefon : 06-5511 888 / 010-5188803
Faks : 06-5511 547 
E-mel : info@jadtravel.com.my / jadtraveltours.hq@gmail.com 
Laman Web : https://jadtravel.com.my

20.

 JAY IBRAHIM TRAVEL & TOURS SDN BHD

JAY IBRAHIM TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 019-2673 997/ 013-323 3997
E-mel : jayibrahimtravelandtours@yahoo.com
Laman Web : https://www.jayibrahimalislam.com

21.

 JUARA TRAVEL & TOURS SDN BHD

JUARA TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-9226 7105 / 03-9226 7104 / 013-386 4266
E-mel : juaratravel.haji@gmail.com 
Media Sosial : 

  • Facebook https://www.facebook.com/JuaraTravelOfficial

Laman Web : https://www.juaratravel.com.my

22.

 KAWAN INTERNATIONAL TRAVEL SDN BHD

KAWAN INTERNATIONAL TRAVEL SDN BHD

Telefon : 06-6037 365 / 011-1316 5190 / 017-281 0021
E-mel : kawanintertravel@gmail.com 
Laman Web : https://www.kawanintertravel.com 

23.

 KEMBARA UMRAH SDN BHD

KEMBARA UMRAH SDN BHD

Telefon : 09-6171 087 / 011-5654 7363
Faks : 09-6172 087
E-mel : kembaraumrah57@gmail.com 
Laman Web : www.kembaraumrah.my 

24.

 KEMBARA UMRAH SDN BHD

KRS TRAVEL SDN BHD

Telefon : 06-7613 666 / 017-772 8077 
E-mel : krstravelhq@gmail.com 
Laman Web : https://krstravel.com.my 

25.

MAHABBATEN TRAVEL & TOURS SDN BHD

MAHABBATEN TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-5524 6674 / 019-3883 944 / 010-457 3363
E-mel : info@mahabbaten.my 
Laman Web: https://mahabbaten.onpay.my

26.

 MIMM TRAVEL & TOURS SDN BHD

MIMM TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-4162 7879 / 012-694 4687
Faks : 03-4162 4687 
E-mel : info@mimmtravel.com / mimmtravel@gmail.com
Laman Web : www.mimmtravel.com 

27.

 MKM TICKETING TRAVEL & TOURS SDN. BHD.

MKM TICKETING TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-7831 6740 / 03-7831 3740 / 019-700 0079
E-mel : haji@mkm.my 
Laman Web : http://www.mkm.my/

28.

 RAYHAR TRAVELS SDN. BHD.

RAYHAR TRAVELS SDN BHD

Telefon : 09-8583 942 / 03-2166 6942 / 014-810 2882
Faks : 09-8592 472 / 03-2166 1942
E-mel : info@rayhar.com 
Laman Web : https://rayhar.com  

29.

 SAMRAH TRAVEL SDN BHD

SAMRAH TRAVEL SDN BHD

Telefon : 012-2583 957 / 017-6330 174 / 013-9327 257
E-mel : samrahtravelsdnbhd@gmail.com 
Laman Web : https://samrahtravels.com/

30.

 

 SYARIKAT PELANCUNGAN YASKIN SDN BHD

SYARIKAT PELANCUNGAN YASKIN SDN BHD

Telefon : 09-7449 998 / 09-6317 900 / 03-8912 3098 / 019-452 1323
E-mel : hajj.yaskintravel@gmail.com 
Laman Web : https://yaskintravel.com.my/haji/ 

31.

 

 TIARA MASS TRAVEL & TOURS SDN BHD

TIARA MASS TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 019-7123 863
E-mel : customerservice@kujdt.my
Media Sosial :

  • Facebook www.facebook.com/KUJDT/ 

Laman Web : https://kujdt.my

32.

 TIARA MASS TRAVEL & TOURS SDN BHD

TITIM TRAVEL SDN BHD

Telefon : 03-8958 4377 / 014-642 5645
E-mel : titimsdnbhd@gmail.com 
Media Sosial :

  • Facebook https://www.facebook.com/share/18627ZGXAG/

Laman Web : www.titimtravel.com

33.

 

 TM TOURS & TRAVEL SDN BHD

TM TOURS & TRAVEL SDN BHD

Telefon : 03-40314171 / 4131 / 9272 / 019-220 5107 / 017-380 4220 / 019-955 9245
E-mel : info@tmtours.com.my / outbound4@tmtours.com.my 
Laman Web : https://www.tmtours.com.my

34.

 

 TRI-D TRAVEL & TOURS SDN BHD

TRI-D TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-4149 9815 / 03-4149 7815 / 012-302 7926
Faks : 03-4143 4815
E-mel : info@tri-dtravel.com
Laman Web : https://tri-dtravel.com 

35.

UTAS TRAVEL & TOURS WORLDWIDE HOLIDAYS SDN BHD

UTAS TRAVEL & TOURS WORLDWIDE HOLIDAYS SDN BHD

Telefon : 06-5562 845 / 06-2846 002 / 019-6664 878 / 013-305 8037
E-mel : utashq@yahoo.com.my / umrahhaji.utastravel@gmail.com
Laman Web : https://utastravel.com

36.

WIRA SAUJANA TRAVELS & TOURS SDN BHD

WIRA SAUJANA TRAVELS & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-6242 9944 / 017-774 3855
Faks : 03-6242 6888
E-mel : info@wirasaujana.com 
Laman Web : https://wirasaujana.com 

37.

ZAHAFIZ TRAVEL & TOURS SDN BHD

ZAHAFIZ TRAVEL & TOURS SDN BHD

Telefon : 03-5549 1548 / 03-5549 1549 / 03-5542 3004 / 017-204 8742
Faks : 03-5548 0022 
E-mel : zahafiz_haji@yahoo.com
Laman Web : https://zahafiztravel.com

Muat turun Senarai PJH 1446H/2025M dalam format pdf, klik disini.

Kemas kini | Isnin, 13 Januari 2025.

Permohonan Lesen PJH

Bermula Musim Haji 1446H/2025M, Semua Agensi Pelancongan Hendaklah
Mengemukakan Permohonan Lesen PJH Melalui Pautan Berikut:-

https://sah.lth.gov.my

Permohonan Lesen PJH Musim Haji 1447H/2026M

Tarikh Permohonan Dibuka
1 Rabiulakhir 1446H / 4 Oktober 2024M
Tarikh Permohonan Ditutup
29 Syaaban 1446H / 28 Februari 2025

Fungsi Bahagian Agensi Haji

  1. Pemilihan Dan Pelesenan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    1. Pengurusan permohonan kelayakan memohon lesen PJH.
    2. Pemilihan agensi pelancongan yang layak memohon lesen.
    3. Kelulusan lesen PJH.
       
  2. Pengurusan PJH
    1. Penyempurnaan dokumentasi, jaminan dan pengeluaran lesen.
    2. Pendaftaran bakal haji yang memilih untuk menunaikan haji melalui Pakej Haji TH Travel & Services Sdn. Bhd (THTS) atau Pakej Haji PJH.
    3. Pendaftaran petugas THTS/PJH.
    4. Tempahan dan alokasi Penerbangan THTS/PJH.
       
  3. Pemantauan Dan Penilaian PJH
    1. Pemantauan aktiviti THTS/PJH semasa di Malaysia dan di Tanah Suci.
    2. Pengurusan laporan, aduan dan arahan siasatan bagi pelanggaran Terma dan Syarat Lesen PJH oleh THTS/PJH.
    3. Pengurusan penilaian prestasi.
       
  4. Pembangunan PJH
    1. Taklimat kepada THTS/PJH dari masa ke semasa.
    2. Kursus/seminar petugas THTS/PJH.
    3. Membantu PJH mempromosikan Pakej Haji mereka.
    4. Menganjur Karnival PJH

Perkhidmatan Ditawarkan

Bahagian Agensi Haji

  1. Dasar Pengurusan PJH
    Dasar pengurusan PJH berkembang berasaskan prinsip penambahbaikan berterusan. Sebarang perubahan dasar akan mempunyai implikasi perubahan tatacara pelaksanaan dan prosidur PJH. Tujuannya untuk memantapkan lagi pengurusan PJH dan meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka kepada jemaah haji. Perkara asas dalam pengurusan PJH ini ialah kepuasan jemaah haji yang memilih mereka dalam menerima perkhidmatan haji yang mempunyai nilai tambah pada aspek-aspek yang ditentukan yang mana ianya amat membantu jemaah haji ke arah mendapatkan haji yang mabrur. Pada masa yang sama PJH mampu membangun dan bersaing sesama mereka secara sihat dalam menjalankan aktiviti perniagaan ini.
     
  2. Permohonan Lesen PJH
    Lesen PJH hanya sah digunakan untuk satu (1) Musim Haji sahaja. Semua agensi pelancongan perlu membuat permohonan Lesen PJH yang baharu setiap tahun bagi tujuan untuk mengelola jemaah haji swasta.
     
  3. Program Pembangunan PJH
    Setelah PJH diberi lesen, TH mengambil tanggungjawab bagi pembangunan PJH supaya dapat memberikan perkhidmatan nilai tambah yang terbaik kepada jemaah haji.

    Proses pembangunan PJH ini dibuat melalui:
    1. Taklimat kepada Tenaga Utama dan Pegawai Kanan PJH dari semasa ke semasa.
    2. Kursus kepada Petugas PJH yang akan berkhidmat di Tanah Suci dan penilaian kursus yang diadakan.
    3. Promosi pakej PJH.
    4. Menganjur Karnival PJH.
       
  4. Pengurusan PJH
    TH juga menguruskan perkara-perkara berikut untuk membolehkan PJH beroperasi iaitu:
    1. Pendaftaran jemaah haji yang menyertai PJH.
    2. Pengeluaran brosur PJH untuk edaran dan hebahan kepada semua jemaah haji ‘Terpilih’.
    3. Pemilihan dan pendaftaran Petugas PJH.
    4. Penyediaan paspot dan visa kepada petugas PJH.
    5. Tempahan dan alokasi penerbangan bakal haji dan petugas PJH.
       
  5. Bayaran Haji PJH
    PJH hendaklah memastikan bakal haji mempunyai sejumlah wang yang telah ditetapkan dalam akaun TH bagi membolehkan TH mengurus keperluan-keperluan asas yang berkaitan seperti berikut:
    1. Bayaran-bayaran di atas secara kolektifnya dirujuk sebagai “Bayaran Haji” yang mana bakal haji dikehendaki mendepositkan bayaran tersebut ke akaun TH masing-masing.
    2. Jemaah haji yang mengikut pakej haji yang ditawarkan oleh PJH adalah tidak diberikan sebarang bantuan haji (subsidi) dan Bayaran Haji adalah berubah-ubah setiap tahun.
    3. Sebelum 1431H/2010 Bayaran Haji PJH dibezakan antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Walaubagaimanapun ianya telah diselaraskan bagi seluruh Malaysia (mulai 1431H/2010) sehingga kini. Manakala Bayaran haji bagi THTS pula telah diselaraskan mulai 1430H/2009.
       
  6. Pemantauan Dan Penilaian PJH
    1. TH  memantau dan menilai perkhidmatan PJH yang beroperasi di Tanah Suci melalui:
      1. Pasukan Petugas TH di peringkat maktab di Makkah dan zon di Madinah.
      2. Borang Skima Untuk Penilaian dan Pemarkahan (SUPP).
      3. Borang Soal Selidik Maklumbalas Kepuasan Jemaah Haji (BSS) terhadap perkhidmatan PJH.
    2. Petugas TH akan melakukan lawatan untuk memastikan PJH mematuhi Terma dan Syarat lesen PJH yang berkaitan dengan perkhidmatan nilai tambah di Tanah Suci dan memberi pemarkahan mengikut skima yang ditetapkan. 
    3. Petugas TH akan mengedarkan BSS kepada jemaah haji untuk mendapatkan penilaian jemaah haji terhadap perkhidmatan PJH.
    4. TH  memantau dan menilai perkhidmatan PJH semasa beroperasi di Malaysia melalui:
      1. Memantau promosi dan pemasaran yang dijalankan oleh PJH atau ejen.
      2. Pendaftaran bakal haji PJH.
      3. Persediaan awal Operasi Haji Tanah Suci.
      4. Urusan check-in  di stesen berlepas.
      5. Urusan Pasport dan Visa Bakal haji
      6. Kursus-kursus Haji.
      7. Pematuhan kepada keperluan proses pelesenan.
    5. Antara penalti yang boleh dikenakan terhadap PJH yang melanggar Terma dan Syarat lesen PJH adalah:
      1. Amaran lisan atau bertulis.
      2. Denda kewangan.
      3. Digantung atau ditamatkan lesen.

Pengelola Jemaah Haji (PJH)

  1. Objektif Perkhidmatan PJH
    1. Membolehkan jemaah haji mendapat perkhidmatan yang mempunyai nilai tambah.
    2. Membuka peluang kepada Agensi Pelancongan Bumiputera Muslim untuk mengendalikan jemaah haji secara terkawal sebagai PJH.
    3. Membolehkan TH  bergerak ke hadapan menuju matlamat mengawal selia keseluruhan pengurusan haji dengan tanggungan kos yang paling minimum.
       
  2. Dalam memberikan perkhidmatan haji, TH sentiasa berusaha memberikan kepuasan kepada jemaah haji dan membantu mereka ke arah mencapai haji mabrur. TH juga memberi pilihan kepada mereka untuk pergi menunaikan haji melalui cara yang mereka rasa selesa dan mengikut kemampuan kewangan mereka masing-masing.
     
  3. Seksyen 27 hingga 33 Bab V, Akta 535 Akta  Tabung Haji 1995, adalah peruntukan-peruntukan tentang PJH. Ia merujuk kepada lesen sah yang dikeluarkan oleh TH kepada Agensi Pelancongan Bumiputra Muslim untuk menawar dan mengurus perkhidmatan pakej haji dengan memenuhi syarat-syarat permohonan lesen yang ditetapkan oleh TH.
    Pengelola Jemaah Haji (PJH)
     
  4. PJH juga merujuk kepada pihak yang diberi lesen untuk beroperasi memberikan Perkhidmatan Pakej Haji yang mempunyai nilai tambah bagi beberapa aspek perkhidmatan seperti penginapan, sajian, pelayanan petugas, pengurusan umrah dan pengurusan ziarah di bawah pemantauan TH mengikut peruntukan-peruntukan dalam Akta 535 Akta Tabung Haji 1995.
     
  5. Jemaah haji boleh memilih untuk menunaikan fardu haji melalui kaedah-kaedah  berikut:
    1. TH (Muassasah)
      Dikendalikan sepenuhnya oleh TH dengan kerjasama Mashariq.
    2. Pakej Haji TH Travel & Services Sdn. Bhd (THTS)
      Dikendalikan oleh Anak Syarikat TH dengan pengawasan TH  dan Mashariq.
    3. Pakej Haji PJH (melalui Agensi Pelancongan Bumiputra Muslim yang dilesenkan oleh TH)
      Dikendalikan oleh PJH dengan pengawasan TH dan Mashariq.

Kelebihan Pakej Haji PJH

Pengelola Jemaah Haji (PJH)
Pengelola Jemaah Haji (PJH)
Pengelola Jemaah Haji (PJH)

Proses Pendaftaran Pakej Haji PJH

Pengelola Jemaah Haji (PJH)

Sejarah Perkembangan PJH

PJH: Then & Now

PJH telah melalui beberapa tahap perkembangan iaitu: 

  • Ejen Syeikh Haji (sebelum 1404H/1984); 
  • Sistem Muassasah (1404H/1984);
  • Sistem Amir (1405H/1985);
  • Kumpulan Perumahan Khas (1406H/1986 – 1410H/1990);
  • Syarikat-syarikat Swasta (1408H/1988 – 1414H/1994);
  • Konsortium (1415H/1995 – 1419H/1999); dan 
  • Pengelola Jemaah Haji (PJH) - (1420H/2000 sehingga kini).

EJEN SYEIKH HAJI (SEBELUM 1404H/1984)

  1. Sebelum tahun 1984, semua jemaah haji dikelolakan oleh Syeikh-Syeikh Haji semasa mereka berada di Tanah Suci.
  2. Syeikh Haji ialah orang perseorangan di Arab Saudi yang ditauliahkan (diberi kuasa) oleh pihak Berkuasa Arab Saudi untuk mengurus dan memberi perkhidmatan kepada jemaah haji. 
  3. Syeikh Haji mendapat bayaran perkhidmatan yang dikenakan ke atas setiap jemaah haji seperti yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi.  
  4. Syeikh-Syeikh Haji melantik ejen untuk menjalankan kempen dan membuat promosi di kalangan bakal-bakal haji supaya mereka dapat memilih Syeikh Haji mereka. Apabila jemaah haji tiba di Jeddah/Madinah, mereka akan memilih Syeikh Haji mereka. Paspot mereka akan dicop dengan nama Syeikh Haji pilihan mereka itu dan mereka diserahkan kepada pihak Syeikh Haji tersebut untuk mengelolakan perjalanan dan urusan mereka di Tanah Suci. Ejen menerima bayaran daripada Syeikh Haji masing-masing mengikut bilangan jemaah haji yang berjaya diperolehi.
  5. Kerajaan Malaysia melalui TH,  melantik ejen-ejen Syeikh Haji dalam menjalankan promosi dan membawa jemaah haji ke Tanah Suci untuk dikelolakan oleh Syeikh Haji masing-masing.    Bahagian IX Seksyen 83 hingga 87,  Akta 8, 1969 Lembaga Urusan dan Tabung Haji, adalah peruntukan-peruntukan mengenai kawalan ke atas Ejen Syeikh Haji.

SISTEM MUASSASAH (1404H/1984)

  1. Mulai musim haji 1404H/1984, Kerajaan Arab Saudi memperkenalkan Sistem Muassasah (Konsortium Syeikh-Syeikh Haji) di mana Syeikh-Syeikh Haji distrukturkan di bawah satu Lembaga. 
  2. Lembaga diberi kuasa melantik mana-mana Syeikh Haji untuk mengetuai dan menganggotai kumpulan-kumpulan Syeikh Haji untuk memberikan perkhidmatan kepada sekumpulan jemaah haji di peringkat operasi (maktab) yang mengandungi seorang ketua dan beberapa orang anggota di kalangan Syeikh Haji untuk mengelolakan di antara 2,000 hingga 3,000 orang jemaah haji.

SISTEM AMIR (1405H/1985)

  1. Sistem Amir telah diperkenalkan pada tahun 1405H/1985. 
  2. Sistem Amir merujuk kepada seorang jemaah haji yang boleh memimpin sekumpulan jemaah haji lain untuk menunaikan haji yang berfungsi bagi memimpin dan menggerakkan jemaah haji mereka supaya saling bantu-membantu sesama mereka semasa menunaikan fardu haji di Tanah Suci.
  3. Ketua-ketua kumpulan tersebut diberi pengiktirafan oleh TH untuk memimpin jemaah haji masing-masing dan diberi beberapa kemudahan seperti lencana pengenalan diri sebagai “Amir” (Ketua). TH juga mengeluarkan garis panduan untuk membolehkan Amir-Amir ini menjalankan fungsi mereka sebagai ketua kumpulan jemaah haji.
  4. Sistem Amir ini tidak diteruskan kerana TH sukar mengawal sebahagian Amir yang menimbulkan kerumitan, memburuk atau menyalahkan TH apabila jemaah haji mereka mengalami kesulitan seperti BPJH yang jauh daripada Masjid Al Haram atau Masjid Nabawi, mengenakan bayaran tambahan yang tidak berpatutan, berlaku kelewatan dalam pengendalian kenderaan dan sebagainya. 
     

KUMPULAN PERUMAHAN KHAS (1406H/1986 – 1410H/1990)

  1. Kumpulan Perumahan Khas (KPK) diwujudkan oleh TH pada tahun 1986.
  2. Ketua KPK terdiri daripada bekas Amir atau syarikat yang berdaftar di Malaysia. Jemaah haji KPK berdaftar dengan TH dan berada di bawah tanggungjawab TH dan MTAT.  
  3. Ketua KPK dibenarkan menyewa sendiri BPJH masing-masing dan menerima wang peruntukan sewa rumah jemaah haji yang menyertai mereka daripada Wang Perbelanjaan Haji (WPH) dan mereka dibenarkan untuk mengutip wang tambahan daripada jemaah haji masing-masing untuk menampung bayaran perumahan khas yang mereka sediakan.
  4. KPK beroperasi selama lima (5) tahun sehingga 1410H/1990.
  5. Mulai musim haji 1411H/1991, pengendalian jemaah haji melalui KPK telah ditamatkan kerana terdapat KPK tidak memberikan perkhidmatan yang baik seperti yang dikehendaki oleh TH kepada jemaah haji masing-masing.
     

SYARIKAT-SYARIKAT SWASTA (1408H/1988 – 1414H/1994)

  1. Mulai 1408H/1988, pengendalian jemaah haji melalui syarikat swasta telah diperkenalkan walaupun KPK masih beroperasi.
  2. Syarikat swasta ini ialah Agensi Pelancongan Bumiputera Muslim yang diberi lesen oleh TH untuk menguruskan jemaah haji.  Ianya beroperasi sehingga tahun 1994 yang mana terdapat 36 syarikat swasta yang terlibat dalam mengendalikan jemaah haji swasta
  3. Pengendalian jemaah haji melalui syarikat swasta ini ditamatkan pada tahun 1414H/1994 dan digantikan dengan Konsortium Haji. 
     

KONSORTIUM HAJI (1415H/1995 – 1419H/1999)

  1. Konsortium Haji bermula dari tahun 1415H/1995 sehingga 1419H/1999 bagi menggantikan syarikat swasta.
  2. Konsortium bermaksud gabungan tenaga beberapa buah syarikat swasta yang kukuh dari segi pengurusan kewangan dan mempunyai pengalaman mengelola jemaah haji, dengan dua (2) buah syarikat sederhana dan satu (1) atau dua (2) syarikat baru. 
  3. Mereka bergabung secara pengemblengan tenaga, modal dan kemahiran untuk mengendali secara bersama pengurusan haji secara swasta.
  4. Terdapat 6 Konsortium Haji diwujudkan oleh pengurusan TH bagi mengendalikan jemaah haji secara swasta.
  5. Pada musim haji 1416H/1996, salah satu consortium telah dimansuhkan kerana melanggar Akta 535 dengan membawa jemaah haji yang di luar kuota TH. Dengan itu pada musim haji 1417H/1997 hingga 1419H/1999 hanya terdapat lima (5) buah Konsortium Haji saja yang beroperasi.
  6. Pada musim haji 1419H/1999, tiga (3) buah syarikat Konsortium Haji dilaporkan melakukan aktiviti-aktivi yang bercanggah dengan terma dan syarat pemberian lesen dan pelantikan konsortium oleh TH kerana didapati mengendalikan jemaah haji di luar kuota TH (Furada) dan menyebabkan jemaah haji tersebut terkandas.
  7. Pengurusan TH telah menarik balik lesen ketiga - tiga konsortium tersebut yang mengakibatkan hanya terdapat dua (2) buah konsortium haji yang boleh beroperasi.
  8. Kedua-dua konsortium telah dibubarkan dan digantikan dengan perkhidmatan haji kaedah TH - Swasta atau PJH untuk beroperasi mulai Musim Haji 1420H/2000.
     

PENGELOLA JEMAAH HAJI (BERMULA 1420H/2000M)

  1. PJH mula diperkenalkan pada tahun 1420H/2000M. Ia merujuk kepada Agensi Pelancongan Bumiputra Muslim yang diberikan lesen untuk menguruskan jemaah haji swasta.
  2. PJH juga merujuk kepada TH Travel & Services Sdn. Bhd. (THTS) dan Agensi Pelancongan Bumiputera Muslim yang diluluskan Lesen PJH tahun semasa.
  3. JH PJH juga adalah jemaah TH. Mereka adalah rakyat Malaysia yang berdaftar dengan TH sepertimana jemaah haji Muassasah.
  4. JH yang menunaikan haji melalui PJH tidak diberikan ‘Bantuan Haji’ (subsidi) sepertimana jemaah haji Muassasah yang menunaikan haji kali pertama.
  5. Ini secara tidak langsung telah dapat mengurangkan kos ‘Bantuan Haji’ TH.
     

TH TRAVEL & SERVICES SDN. BHD. 

  1. Kewujudan THTS adalah merujuk kepada seksyen 4 (d) Akta 535 Lembaga Tabung Haji 1995 yang membenarkan menubuhkan syarikat di bawah Akta Syarikat 1965 bagi menjalankan apa-apa aktiviti yang dirancang atau diusahakan oleh TH.
  2. Perkhidmatan pakej haji merupakan aktiviti utama TH. THTS menggunakan perkhidmatan ini sebagai satu peluang dengan menawarkan perkhidmatan haji secara pakej mulai tahun 1985.
  3. THTS menawarkan perkhidmatan Pakej Haji dalam tiga kategori pakej iaitu:
    • Ekonomi 
    • Sederhana; dan
    • Premium. 
  4. Tujuannya adalah untuk membolehkan jemaah haji dari pelbagai peringkat dan status ekonomi yang mahu menggunakan pakej haji, memilih perkhidmatan pakej haji THTS mengikut kemampuan masing-masing.
     

''

Kenyataan Akhbar PJH

  • Kenyataan Akhbar PJH 1446H / 2025M

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati 95,284 kali.
Telah dikemaskini pada 28-04-2025

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Polisi TH

Notis Privasi TH
Dasar Privasi Portal TH
Terma & Syarat
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa.

Perhubungan & Bantuan

Borang Maklumbalas
Peta Laman
 

Anggota TH

E-Anggota

Media Sosial

Official Facebook TH Official X TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ https://www.tiktok.com/@tabunghaji Official TH You Tube Official TH Linkedin