• Home
  • Media Sosial
    • Facebook
    • X
    • Instagram
    • TikTok
    • YouTube
    • Linkedin
  • Karier
  • OKU
  • Janji Temu
  • Lokasi
    Cawangan
  • Hubungi
    Kami
  • MENU
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Rangka Kerja Pengawasan TH
    • Data & Statistik
    • Notis Privasi
    • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Panel Pelaburan
    • Jawatankuasa Penasihat Syariah
    • Barisan Pengurusan

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program CSR Zakat
    • Sumbangan

    Karier dan Latihan Industri

    • Info

    Direktori

    • Ibu Pejabat
    • Pejabat Cawangan

    Media & Muat Turun

    • Berita
    • Kenyataan Media
    • Khutbah Arafah
    • Galeri Foto
    • Arkib
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Data & Statistik
    • Agihan Keuntungan

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • Rakan Strategik
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
    • TH Khairat
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah
    • Kelab TaHa
    • JomPAY

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • JomPAY
    • TH Khairat
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • Kempen

    Kempen

    • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
    • Kempen Cemerlang SPM 2024
    • Kempen Raikan Kelahiran
    • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
    • Kempen Bijak Menabung
    • Kempen #SimpanKonsisten

    Borang-Borang

    • Muat Turun
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pengurusan Haji
    • Pendaftaran Haji
    • Rayuan Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Bimbingan

    • E-Bimbingan Portal
    • Kursus Haji
    • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
    • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
    • Penerbitan Haji
    • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
    • Resolusi Muzakarah Haji
    • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)

    Perkhidmatan

    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
    • Bayaran Haji 1446H/2025M
    • Rayuan Haji 1446H/2025M
    • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M

    Kempen

    • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan

Bahasa

  • English
  • Bahasa Malaysia

Amanah dan komited
demi anda.

Amanah dan komited demi anda.
Home
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Rangka Kerja Pengawasan TH
      • Data & Statistik
      • Notis Privasi
      • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Panel Pelaburan
      • Jawatankuasa Penasihat Syariah
      • Barisan Pengurusan
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program CSR Zakat
      • Sumbangan
    • Karier dan Latihan Industri
      • Info
    • Direktori
      • Ibu Pejabat
      • Pejabat Cawangan
    • Media & Muat Turun
      • Berita
      • Kenyataan Media
      • Khutbah Arafah
      • Galeri Foto
      • Arkib
        • Balai Berita
        • Galeri Media
        • Laporan Tahunan
        • Kenyataan Media
        • Khutbah Arafah
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Data & Statistik
      • Agihan Keuntungan
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • Rakan Strategik
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
      • TH Khairat
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah
      • Kelab TaHa
      • JomPAY
    • Borang-Borang
      • Muat Turun
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • JomPAY
      • TH Khairat
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • Kempen
    • Kempen
      • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
      • Kempen Cemerlang SPM 2024
      • Kempen Raikan Kelahiran
      • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
      • Kempen Bijak Menabung
      • Kempen #SimpanKonsisten
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pengurusan Haji
      • Pendaftaran Haji
      • Rayuan Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Bimbingan
      • E-Bimbingan Portal
      • Kursus Haji
      • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
      • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
      • Penerbitan Haji
      • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
      • Resolusi Muzakarah Haji
      • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)
    • Soalan Lazim
      • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
      • Bayaran Haji 1446H/2025M
      • Rayuan Haji 1446H/2025M
      • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M
    • Kempen
      • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • English
  • Bahasa Malaysia

Pengumuman

  • Karier & Latihan Industri, info lanjut>
  • THiJARI, Perkhidmatan TH kini dihujung jari anda
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Mei 2025
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Jun 2025
Wukuf
05 Jun 2025 / 9 Zulhijjah 1446H
Sudah Berlalu

TH Utamakan Kebajikan dan Keselamatan Jemaah Haji

MAKKAH, 29 Jun 2023 - Lembaga Tabung Haji (TH) hari ini menafikan pihaknya tidak bertindak balas ke atas semua rungutan dan aduan kerosakan yang berlaku berkaitan dengan khemah di Mina, sebaliknya pihak TH sentiasa mengutamakan kebajikan dan keselamatan semua jemaah haji Malaysia. 

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Tuan Syed Hamadah Syed Othman menjelaskan bahawa ruang yang sempit di Mina dihadapi oleh semua jemaah haji dari negara-negara lain dan jemaah haji Malaysia tidak terkecuali lebih lebih lagi dengan kuota penuh dan apabila ada kuota tambahan. 

“Sempadan Arafah dan Mina telah ditetapkan oleh hukum dan ianya tidak berubah dari dahulu walaupun jumlah jemaah haji semakin meningkat setiap tahun seiring dengan peningkatan jumlah rakyat di sesebuah negara,” kata beliau. 

“Masalah ruang yang sesak ini telah dihadapi oleh jemaah haji dari semua negara sejak sekian lama dan ini bukan isu yang baru timbul. Ruang dan saiz di dalam sebuah khemah di Mina adalah di luar kawalan TH kerana kemudahan - kemudahan di Arafah dan Mina disediakan oleh pihak berkuasa Arab Saudi untuk semua negara,” jelas Syed Hamadah. 

Pengurusan TH dan Maktab telah memaklumkan kepada para jemaah haji perihal ruangan yang sempit semasa kursus haji di Tanah Air dan juga semasa taklimat Masyair di Tanah Suci yang menekankan keadaan tidur di Mina tidak dapat dilakukan secara terlentang disebabkan ruangan yang terhad. 

Berikutan dengan situasi tersebut, TH sentiasa menasihati agar jemaah haji membawa satu beg roda yang dibekalkan bagi mengelakkan ruang yang terhad ini menjadi semakin sempit. Namun, pihak TH turut mendapati ada jemaah haji yang membawa lebih dari satu beg semasa Masyair

Tuan Syed Hamadah turut menyatakan bahawa situasi satu tilam satu jemaah hanya terpakai di Arafah tetapi di Mina pula tilam dijadikan pengalas dan bukannya tanda ruang untuk seorang jemaah haji. 

“Pengurusan Maktab TH telah bersama dengan para jemaah haji di tempat perkhemahan supaya memberi kerjasama dan bermuafakat untuk menyusun ruang yang ada mengikut alokasi nama jemaah dalam setiap khemah yang telah ditetapkan,” tambah beliau. 

Antara inisiatif awal yang telah dilaksanakan oleh TH adalah memberi sebahagian ruang yang diperuntukkan untuk ruang pejabat dan penginapan petugas TH termasuk ruang petugas Muassasah kepada jemaah haji bagi meningkatkan saiz ruang yang sedia ada. 

Bagi sebahagian jemaah haji yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan suasana ini, pihak TH membenarkan jemaah haji berulang alik jika ada permintaan dan ini adalah atas kesanggupan serta daya usaha jemaah haji itu sendiri. 

“Disamping itu, TH juga telah merancang meningkatkan nisbah nafar awal yang dahulunya hanya 10 peratus, kepada 20 peratus dan terus dipertingkatkan sehingga 50 peratus pada tahun ini bagi mengatasi kesesakan di Mina,” katanya lagi.

Syed Hamadah turut menyatakan bahawa ruang yang terhad di perkhemahan Mina turut mengambil kira ruang untuk keperluan bilik air, dapur memasak, setor makanan dan ruang pejabat petugas Muasassah yang akan memberikan perkhidmatan jemaah haji di Maktab tersebut. 

“Pihak berkuasa Arab Saudi juga sedang menambah baik kemudahan dan infrastruktur untuk menjaga kebajikan jemaah haji termasuk penghawa dingin di Mina yang sudah berfungsi begitu lama,” tambah beliau lagi,

Pihak pengurusan kanan TH bersyukur kerana tiada sebarang musibah yang berlaku dan berdoa agar semua urusan jemaah haji Malaysia dipermudahkan serta dapat menyempurnakan ibadat haji mereka dan dikurniakan haji yang mabrur, insya-Allah. 

Tuan Syed Hamadah juga meminta mana-mana pihak untuk mendapatkan penjelasan berkaitan isu yang timbul daripada pengurusan TH bagi mengelakkan sebarang kegusaran dan keraguan rakyat Malaysia.

-TAMAT-

PDF Kenyataan Akhbar
TH Utamakan Kebajikan dan Keselamatan Jemaah Haji

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati 42 kali.
Telah dikemaskini pada 16-06-2025

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Polisi TH

Notis Privasi TH
Dasar Privasi Portal TH
Terma & Syarat
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa.

Perhubungan & Bantuan

Borang Maklumbalas
Peta Laman
 

Anggota TH

E-Anggota

Media Sosial

Official Facebook TH Official X TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ https://www.tiktok.com/@tabunghaji Official TH You Tube Official TH Linkedin