Jawapan
Rayuan boleh dibuat bermula 22 Disember 2020 (7 Jamadil Awal 1442H).
Rayuan boleh dibuat bermula 22 Disember 2020 (7 Jamadil Awal 1442H).
Rayuan boleh dibuat bermula 22 Disember 2020 menggunakan Aplikasi THiJARI.
Tarikh akhir rayuan tunai haji adalah pada 1 Rejab setiap tahun.
Pendeposit hendaklah membuat rayuan secara di atas talian melalui Aplikasi THiJARI.
Pendeposit TH boleh membuat pendaftaran THijari melalui website. (www.thijari.com.my)
Boleh. Pendeposit hendaklah muat turun Aplikasi THiJARI di dalam telefon bimbit.
Kategori rayuan adalah seperti berikut:
Hanya seorang sahaja yang dibenarkan merayu bagi setiap rayuan.
Tidak. Hanya seorang sahaja yang dibenarkan merayu bagi setiap rayuan.
Pendeposit hanya dibenarkan mempunyai 1 rayuan sahaja bagi setiap musim haji.
Tidak. Pendeposit hendaklah membuat rayuan menggunakan Aplikasi THiJARI.
Tidak perlu lagi kerana telah ada rekod rayuan tunai haji.
Ya. pendeposit akan mendapat maklumbalas permohonan rayuan melalui:
Boleh. Pendeposit boleh menyemak semula status rayuan mereka dengan menggunakan Aplikasi THiJARI.
Boleh. Pendeposit boleh menyemak semula tarikh rayuan dengan menggunakan Aplikasi THiJARI.
Boleh. Pendeposit boleh memilih lebih daripada satu alasan di bawah kategori Lain-lain Rayuan.
Pendeposit tidak boleh memuat naik dokumen sokongan semasa rayuan dibuat.
Dokumen sokongan perlu disahkan dahulu dan hendaklah dihantar ke Pejabat TH Cawangan yang berhampiran. Dokumen sokongan yang diperlukan adalah berdasarkan arahan yang dikeluarkan dalam Surat Akuan Terimaan Rayuan mengikut kategori berikut:
Tidak boleh. Pendeposit perlu mengemukakan sendiri dokumen sokongan yang telah disahkan ke TH Cawangan yang berhampiran.
Semua dokumen sokongan hendaklah disahkan oleh Pegawai Kerajaan Kumpulan A. Manakala bagi Borang Pengesahan Mahram hendaklah disahkan oleh:
Boleh. (Rujuk jawapan soalan No. 4)
Boleh. (Rujuk jawapan soalan No. 4)
Ya. Pasangan pendeposit yang tidak terpilih hendaklah membuat rayuan semula dengan menukar kategori rayuan melalui Aplikasi THiJARI.
Sekiranya pendeposit tidak menerima sebarang makluman daripada TH sehingga akhir Ramadhan, permohonan rayuan tunai haji pendeposit adalah tidak berjaya.
Boleh. Pendeposit yang telah membuat rayuan lanjut usia, daftar lama dan lain-lain rayuan, boleh menukar sendiri rayuan mereka melalui Aplikasi THiJARI kepada kategori rayuan yang lain, jika layak.
Boleh. Pendeposit boleh membuat rayuan haji pada tahun semasa.
Boleh. Pendeposit perlu membuat semula rayuan tunai haji.
Tidak boleh. Pendeposit perlu membuat pendaftaran haji terlebih dahulu. (Rujuk jawapan soalan No. 4)
Ya. Rayuan perlu dibuat semula kerana rayuan hanya sah pada tahun semasa sahaja.
Ya. (Rujuk jawapan soalan No. 30)
Tidak. Pendeposit perlu membuat rayuan melalui Aplikasi THiJARI secara individu.
Tidak Boleh. Pendeposit perlu hadir ke Pejabat TH Cawangan untuk kemukakan permohonan pembatalan rayuan, samada rayuan beliau telah diluluskan atau belum.