• Home
  • Media Sosial
    • Facebook
    • X
    • Instagram
    • TikTok
    • YouTube
    • Linkedin
  • Karier
  • OKU
  • Janji Temu
  • Lokasi
    Cawangan
  • Hubungi
    Kami
  • MENU
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Rangka Kerja Pengawasan TH
    • Data & Statistik
    • Notis Privasi
    • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Panel Pelaburan
    • Jawatankuasa Penasihat Syariah
    • Barisan Pengurusan

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program CSR Zakat
    • Sumbangan

    Karier dan Latihan Industri

    • Info

    Direktori

    • Ibu Pejabat
    • Pejabat Cawangan

    Media & Muat Turun

    • Berita
    • Kenyataan Media
    • Khutbah Arafah
    • Galeri Foto
    • Arkib
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Data & Statistik
    • Agihan Keuntungan

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • Rakan Strategik
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
    • TH Khairat
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah
    • Kelab TaHa
    • JomPAY

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • THiJARI Biz
    • JomPAY
    • TH Khairat
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • Kempen

    Kempen

    • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
    • Kempen Cemerlang SPM 2024
    • Kempen Raikan Kelahiran
    • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
    • Kempen Bijak Menabung
    • Kempen #SimpanKonsisten

    Borang-Borang

    • Muat Turun
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pengurusan Haji
    • Pendaftaran Haji
    • Rayuan Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Bimbingan

    • E-Bimbingan Portal
    • Kursus Haji
    • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
    • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
    • Penerbitan Haji
    • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
    • Resolusi Muzakarah Haji
    • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)

    Perkhidmatan

    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
    • Bayaran Haji 1446H/2025M
    • Rayuan Haji 1446H/2025M
    • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M

    Kempen

    • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan

Bahasa

  • English
  • Bahasa Malaysia

Amanah dan komited
demi anda.

Amanah dan komited demi anda.
Home
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Rangka Kerja Pengawasan TH
      • Data & Statistik
      • Notis Privasi
      • Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Panel Pelaburan
      • Jawatankuasa Penasihat Syariah
      • Barisan Pengurusan
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program CSR Zakat
      • Sumbangan
    • Karier dan Latihan Industri
      • Info
    • Direktori
      • Ibu Pejabat
      • Pejabat Cawangan
    • Media & Muat Turun
      • Berita
      • Kenyataan Media
      • Khutbah Arafah
      • Galeri Foto
      • Arkib
        • Balai Berita
        • Galeri Media
        • Laporan Tahunan
        • Kenyataan Media
        • Khutbah Arafah
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Data & Statistik
      • Agihan Keuntungan
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • Rakan Strategik
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan (PPTH)
      • TH Khairat
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah
      • Kelab TaHa
      • JomPAY
    • Borang-Borang
      • Muat Turun
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • THiJARI Biz
      • JomPAY
      • TH Khairat
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • Kempen
    • Kempen
      • Kempen Auto Simpan @ THiJARI
      • Kempen Cemerlang SPM 2024
      • Kempen Raikan Kelahiran
      • Kempen Simpanan Berkat Ganjaran Hebat 2025
      • Kempen Bijak Menabung
      • Kempen #SimpanKonsisten
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pengurusan Haji
      • Pendaftaran Haji
      • Rayuan Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • Program Eksekutif Pembimbing Ibadat Haji (EPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Bimbingan
      • E-Bimbingan Portal
      • Kursus Haji
      • Nota Modul Kursus Asas Haji (KAH)
      • Kursus Asas Haji Bersiri (Saluran Youtube Lembaga Tabung Haji)
      • Penerbitan Haji
      • Pengkursus Ibadat Haji Tanah Air dan Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci
      • Resolusi Muzakarah Haji
      • Program Himpunan Persaudaraan Hujjaj (HISHAJ)
    • Soalan Lazim
      • Kursus Asas Haji 1446H/2025M
      • Bayaran Haji 1446H/2025M
      • Rayuan Haji 1446H/2025M
      • Pemeriksaan Kesihatan Bakal Haji (BH) bagi Musim Haji 1446H/2025M
    • Kempen
      • Kempen Pengumpulan Artifak Haji #MuziumHajiTH
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • English
  • Bahasa Malaysia

Pengumuman

  • Karier & Latihan Industri, info lanjut>
  • THiJARI, Perkhidmatan TH kini dihujung jari anda
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Mei 2025
  • Status Cuti Umum Melibatkan Operasi Pejabat TH : Jun 2025
Wukuf
05 Jun 2025 / 9 Zulhijjah 1446H
Sudah Berlalu

Soalan-Soalan Lazim Rayuan Tunai Haji Secara Online Melalui THiJARI bagi Musim Haji 1446H/2025M

 
  Soalan Jawapan
1. Bilakah tarikh permohonan rayuan tunai
haji 1446H mula dibuka?
Bakal haji (BH) boleh mula membuat rayuan mulai 19 Disember 2024.
2. Bagaimanakah cara bakal haji membuat permohonan rayuan? BH boleh membuat rayuan melalui aplikasi THiJARI bermula 19 Disember
2024.
3. Apakah syarat kelayakan untuk membuat
rayuan haji bagi musim haji
1446H/2025M?
Syarat untuk membuat rayuan haji adalah seperti berikut:
  • Pendeposit TH.
  • Telah berdaftar haji dengan Tabung Haji (TH).
4. Adakah Bakal Haji perlu mencukupkan bayaran penuh kos haji semasa membuat rayuan? Tiada keperluan untuk mencukupkan bayaran penuh kos haji (RM33,300)semasa permohonan rayuan dibuat.
5. Adakah perkhidmatan akan ditambah baik dengan bayaran yang meningkat? Dokumen yang diperlukan bergantung kepada jenis rayuan. BH perlu mengemukakan dokumen bagi rayuan mahram, OKU, muallaf. Manakala lain-lain rayuan tiada dokumen diperlukan. Sila rujuk Maklumat Garis Panduan Pengurusan Rayuan.
6. Adakah setiap rayuan dijamin akan diluluskan? Semua rayuan yang diterima akan diproses tertakluk kepada kekosongan.Tawaran hanya akan dikeluarkan kepada rayuan yang berjaya terpilih sahaja.
7. Bilakah keputusan rayuan akan diumumkan? Pemohon yang berjaya akan dikeluarkan tawaran tunai haji. Sekiranya tiada apa-apa makluman sehingga akhir Syawal 1446H, maka rayuan adalah tidak berjaya.
8. Siapakah yang BH boleh hubungi untuk maklumat lanjut? BH boleh menghubungi Tabung Haji Contact Centre di talian 03-62071919 atau emel: th-info@lth.gov.my
9. Siapakah yang layak membuat rayuan?
  1. Semua pendeposit TH yang mendaftar haji; dan
  2. Telah mendaftar aplikasi THiJARI (Hanya pendeposit akaun dewasa(18 tahun ke atas) sahaja boleh mendaftar THiJARI).
  3. Bagi akaun kanak-kanak di bawah 18 tahun yang tiada THiJARI, boleh mengemukakan rayuan di kaunter TH Cawangan.
10. Bagaimanakah cara hendak mendaftar THiJARI? Pendeposit TH perlu memuat turun aplikasi THiJARI melalui Android atau IOS atau melayari website (www.thijari.com.my).
11. Bolehkah pendeposit membuat rayuan menggunakan telefon bimbit? Ya. Pendeposit hendaklah muat turun Aplikasi THiJARI ke dalam telefon bimbit melalui App Store atau Play Store.
12. Bolehkah pendeposit membuat rayuan menggunakan telefon bimbit? Kategori rayuan adalah seperti berikut:
  1. Suami menjadi mahram kepada isteri terpilih
  2. Lelaki menjadi mahram kepada wanita terpilih (24 tahun dan ke bawah)
  3. Isteri mengikut suami terpilih
  4. Lelaki menjadi mahram kepada wanita terpilih (25 tahun dan ke atas)
  5. Isteri mengikut suami dan madu Terpilih
  6. Bakal Haji Orang Kurang Upaya (OKU)
  7. Bakal Haji Muallaf
  8. Bakal Haji Lanjut usia (75 tahun dan ke atas)
  9. Bakal Haji Daftar Lama.
  10. Lain-lain Rayuan
13. Bolehkah rayuan dibuat secara berkelompok? Tidak. Hanya seorang sahaja yang dibenarkan merayu bagi setiap rayuan
14. Berapa kali BH boleh membuat rayuan tunai haji? BH dibenarkan mengemukakan rayuan sekali sahaja bagi setiap musim haji.
15. Bolehkah pendeposit membuat rayuan di pejabat TH Cawangan? Pendeposit digalakkan membuat rayuan menggunakan Aplikasi THiJARI.
16. Adakah pendeposit perlu membuat rayuan bertulis, sedangkan telah membuat rayuan melalui THiJARI? Tidak. BH tidak perlu mengemukakan rayuan lagi kerana telah ada rekod rayuan melalui THiJARI.
17. Adakah TH akan memberi maklum balas sekiranya pendeposit membuat rayuan secara online? Ya. Pendeposit akan mendapat maklumbalas permohonan rayuan melalui:
  1. Paparan pengesahan terimaan rayuan yang boleh dimuat turun dan dicetak selepas permohonan dibuat.
  2. Notifikasi emel THiJARI akan dihantar kepada pemohon.
18. Bolehkah pendeposit menyemak status rayuan dari semasa ke semasa ? Ya. Pendeposit boleh menyemak semula status rayuan mereka dengan menggunakan THiJARI.
19. Bolehkah pendeposit menyemak semula tarikh rayuan dibuat? Ya. Pendeposit boleh menyemak semula tarikh rayuan dengan menggunakan THiJARI.
20. Bolehkah pendeposit memilih pelbagai alasan semasa membuat rayuan? Ya. Pendeposit boleh memilih lebih daripada satu alasan di bawah kategori Lain-lain Rayuan.
21. Adakah pendeposit perlu memuat naik dokumen sokongan semasa rayuan dibuat? Pendeposit tidak perlu memuatnaik dokumen sokongan semasa membuat rayuan.
22. Bagaimanakah pendeposit mengemukakan dokumen sokongan yang diperlukan? Dokumen sokongan perlu disahkan dahulu dan hendaklah dihantar ke Pejabat TH Cawangan yang berhampiran. Dokumen sokongan yang diperlukan adalah berdasarkan arahan yang dikeluarkan dalam Surat Akuan Terimaan Rayuan mengikut kategori berikut:
  1. Suami menjadi mahram kepada isteri Terpilih
  2. Lelaki menjadi mahram kepada wanita Terpilih (24 tahun dan ke bawah)
  3. Isteri mengikut suami Terpilih
  4. Lelaki menjadi mahram kepada wanita Terpilih (25 tahun dan ke atas)
  5. Isteri mengikut suami dan madu Terpilih
  6. Bakal Haji Orang Kurang Upaya (OKU)
  7. Bakal haji Mualaf
23. Bolehkah pendeposit menghantar dokumen sokongan yang telah disahkan melalui emel ke TH Cawangan? Tidak. Pendeposit hendaklah mengemukakan sendiri dokumen sokongan yang telah disahkan ke TH Cawangan yang berhampiran.
24. Siapakah Pegawai yang boleh mengesahkan dokumen sokongan? Dokumen sokongan hendaklah disahkan oleh Pegawai Kerajaan Kumpulan A. Manakala bagi Borang Pengesahan Mahram hendaklah disahkan oleh:
  1. Pegawai Kerajaan Kumpulan A
  2. Pegawai Tadbir Agama Daerah
  3. Penghulu
  4. Penggawa
  5. Ketua Kampung
  6. Nazir/Imam Masjid
25. Bolehkah pendeposit yang baru mendaftar haji membuat rayuan walaupun belum cukup wang Bayaran Haji? Ya. Pemohon mestilah telah berdaftar haji dengan Tabung Haji (TH).
26. Bolehkah seorang pemastautin tetap (PR)membuat rayuan tunai haji? Seorang PR hanya boleh membuat rayuan sekiranya suami/isteri (warganegara Malaysia) telah terpilih menunaikan haji.
27. Sekiranya pendeposit dan pasangan telah membuat rayuan dan salah seorang daripada mereka terpilih menunaikan haji, adakah pasangan pendeposit yang tidak terpilih perlu membuat rayuan semula? Ya. Pasangan pendeposit yang tidak terpilih hendaklah membuat rayuan semula dengan menukar kategori rayuan kepada rayuan mahram melalui THiJARI.
28. Bilakah tarikh akhir keputusan rayuan tunai haji? Sekiranya pendeposit tidak menerima sebarang makluman daripada TH sehingga akhir Syawal, permohonan rayuan tunai haji pendeposit adalah tidak berjaya.
29. Bolehkah pendeposit membuat pertukaran kategori rayuan tunai haji? Ya. Pendeposit yang telah membuat rayuan lanjut usia, daftar lama dan lainlain rayuan, boleh menukar sendiri rayuan mereka melalui Aplikasi THiJARI kepada kategori rayuan yang lain, jika layak.
30. Tahun peruntukan haji masih lama lagi, bolehkah pendeposit membuat rayuan tunai haji? Boleh. Pendeposit boleh membuat rayuan haji pada tahun semasa apabila rayuan dibuka.
31. Pendeposit telah terpilih pada tahun 2024 (1445H), tetapi terpaksa menunda pemergian ke Tanah Suci atas sebabsebab tertentu. Bolehkah pendeposit membuat rayuan semula pada tahun ini? Boleh. Pendeposit perlu membuat semula rayuan tunai haji.
32. Pendeposit belum mendaftar haji, bolehkah pendeposit membuat rayuan haji? Tidak boleh. Pendeposit perlu membuat mendaftar haji terlebih dahulu sebelum mengemukakan rayuan.
33. Pendeposit telah membuat rayuan pada tahun-tahun sebelum ini, perlukah pendeposit membuat rayuan semula pada tahun ini? Ya. Rayuan perlu dibuat semula kerana rayuan hanya sah pada tahun semasa sahaja
34. Pendeposit telah membuat rayuan tunai haji pada tahun-tahun sebelum ini dan telah terpilih, tetapi tidak pergi menunaikan haji disebabkan masalah tertentu. Perlukah pendeposit membuat rayuan semula? Ya. Jika pendeposit ingin menunaikan haji pada tahun semasa, BH perlu mengemukakan rayuan semula.
35. BH telah mengisi borang permohonan menunaikan fardu haji kepada THTS atau PJH, adakah ianya dikira sebagai rayuan kepada TH? Tidak. Pendeposit perlu membuat rayuan melalui THiJARI.
36. Bolehkah pendeposit membatalkan permohonan rayuan yang telah dibuat melalui Aplikasi THiJARI? Tidak boleh. Pendeposit perlu hadir ke Pejabat TH Cawangan yang berhampiran untuk kemukakan permohonan pembatalan rayuan.

 

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati 8,823 kali.
Telah dikemaskini pada 12-06-2025

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Polisi TH

Notis Privasi TH
Dasar Privasi Portal TH
Terma & Syarat
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa.

Perhubungan & Bantuan

Borang Maklumbalas
Peta Laman
 

Anggota TH

E-Anggota

Media Sosial

Official Facebook TH Official X TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ https://www.tiktok.com/@tabunghaji Official TH You Tube Official TH Linkedin