Skip to main content
  • English
  • Bahasa Malaysia
Home
  • Korporat

    Informasi Korporat

    • Tentang Kami
    • Data & Statistik
    • Logo TH
    • Notis Privasi
    • Laporan Tahunan

    Struktur Organisasi

    • Carta Organisasi
    • Lembaga
    • Barisan Pengurusan TH

    Integriti

    • Dasar-Dasar Integriti
    • e-Whistleblowing

    Tanggungjawab Sosial Korporat

    • Tentang CSR
    • Program Zakat
    • Sumbangan
    • Yayasan TH

    Direktori

    • Ibu Pejabat TH
    • Pejabat Cawangan TH
    • Subsidiari TH
  • Simpanan

    Maklumat Am

    • Simpanan
    • Pembukaan Akaun
    • Penutupan Akaun
    • Kad Debit-i TH
    • Penamaan Waris
    • Agihan Keuntungan TH

    Perkhidmatan

    • THiJARI
    • Rakan Strategik TH
    • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
    • Pusat Perkhidmatan TH
    • TH Komuniti
    • Hibah Amanah TH

    Soalan Lazim

    • Simpanan
    • THiJARI
    • Kempen #simpandaftar&menang
    • Kempen #simpandaftar&menang Kelab TaHa
    • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
    • JomPAY
  • Haji

    Maklumat Am

    • Pendaftaran Haji
    • Kos Haji dan Bayaran
    • Kuota Haji
    • Bimbingan
    • Operasi Haji
    • Data & Statistik

    Perkhidmatan

    • Pengurusan Haji
    • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
    • PEKTA & PIHTAS
    • Sijil Pembimbing Ibadat Haji (SPIH)
    • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)

    Soalan Lazim

    • Penangguhan Ibadat Haji 1441H/2020M
    • Rayuan Haji
    • Kursus Asas Haji 1442H/2021M
  • Pelaburan

    Maklumat Am

    • Pelaburan

    Pelaburan TH

    • Ekuiti
    • Pendapatan Tetap
    • Hartanah
    • Lain-lain

    Pelaburan Strategik

    • Kewangan Islam
    • Perladangan
    • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
    • Hospitaliti
    • Perkhidmatan Lain

    Soalan Lazim

    • Pelaburan
  • Media

    Berita

    • Balai Berita

    Galeri

    • Galeri Foto
    • Galeri Video

    Khutbah Arafah

    • Video Khutbah Arafah

    Arkib

    • Balai Berita
    • Galeri Media
    • Laporan Tahunan TH
    • Kad Laporan TH

    Soalan Lazim

    • Isu-Isu Semasa
    • Korporat
    • Simpanan
    • Haji
    • Pelaburan
Menu
  • English
  • Bahasa Malaysia
  • Korporat
    • Informasi Korporat
      • Tentang Kami
      • Data & Statistik
      • Logo TH
      • Notis Privasi
      • Laporan Tahunan
    • Struktur Organisasi
      • Carta Organisasi
      • Lembaga
      • Barisan Pengurusan TH
    • Integriti
      • Dasar-Dasar Integriti
      • e-Whistleblowing
    • Tanggungjawab Sosial Korporat
      • Tentang CSR
      • Program Zakat
      • Sumbangan
      • Yayasan TH
    • Direktori
      • Ibu Pejabat TH
      • Pejabat Cawangan TH
      • Subsidiari TH
  • Simpanan
    • Maklumat Am
      • Simpanan
      • Pembukaan Akaun
      • Penutupan Akaun
      • Kad Debit-i TH
      • Penamaan Waris
      • Agihan Keuntungan TH
    • Perkhidmatan
      • THiJARI
      • Rakan Strategik TH
      • Pusat Perkhidmatan Kewangan (IFiC)
      • Pusat Perkhidmatan TH
      • TH Komuniti
      • Hibah Amanah TH
    • Soalan Lazim
      • Simpanan
      • THiJARI
      • Kempen #simpandaftar&menang
      • Kempen #simpandaftar&menang Kelab TaHa
      • Kemaskini Nombor Telefon Bimbit
      • JomPAY
  • Haji
    • Maklumat Am
      • Pendaftaran Haji
      • Kos Haji dan Bayaran
      • Kuota Haji
      • Bimbingan
      • Operasi Haji
      • Data & Statistik
    • Perkhidmatan
      • Pengurusan Haji
      • Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-JAKIM)
      • PEKTA & PIHTAS
      • Sijil Pembimbing Ibadat Haji (SPIH)
      • Perkhidmatan Pengelola Jemaah Haji (PJH)
    • Soalan Lazim
      • Penangguhan Ibadat Haji 1441H/2020M
      • Rayuan Haji
      • Kursus Asas Haji 1442H/2021M
  • Pelaburan
    • Maklumat Am
      • Pelaburan
    • Pelaburan TH
      • Ekuiti
      • Pendapatan Tetap
      • Hartanah
      • Lain-lain
    • Pelaburan Strategik
      • Kewangan Islam
      • Perladangan
      • Pembangunan dan Pembinaan Hartanah
      • Hospitaliti
      • Perkhidmatan Lain
    • Soalan Lazim
      • Pelaburan
  • Media
    • Berita
      • Balai Berita
    • Galeri
      • Galeri Foto
      • Galeri Video
    • Khutbah Arafah
      • Video Khutbah Arafah
    • Arkib
      • Balai Berita
      • Galeri Media
      • Laporan Tahunan TH
      • Kad Laporan TH
    • Soalan Lazim
      • Isu-Isu Semasa
      • Korporat
      • Simpanan
      • Haji
      • Pelaburan
Jata Negara Malaysia
 

You are here

  • Utama
  • Simpanan
  • Simpanan

Simpanan

Kemaskini Nombor Telefon Bimbit Melalui Panggilan/Emel Di THCC

Kluster No. Soalan Jawapan
APA 1. Apakah yang dimaksudkan dengan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit melalui panggilan/emel? Kemudahan bagi urusan mengemaskini nombor telefon bimbit melalui telefon/emel tanpa kehadiran pendeposit di kaunter TH
2. Siapa yang boleh menggunakan kemudahan ini? Pendeposit TH
3. Bila kemudahan bermula? 1 September 2020 (Selasa)
4. Sebelum ada kemudahan ini, urusan kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilaksanakan di mana? Kaunter TH Cawangan sahaja
KENAPA 5 Mengapa kemudahan ini disediakan? Bertujuan untuk:
  • Memberi kemudahan kepada pendeposit yang tidak dapat hadir ke kaunter disebabkan komitmen tugasan dan lain-lain.
  • Menyokong perkhidmatan digitalisasi.
  • Nombor telefon bimbit platform utama perkhidmatan digital THIJARI untuk tujuan penerimaan TAC melalui SMS.
  • Kemaskini maklumat profil pendeposit terkini.
  • Platform penyampaian maklumat dan informasi berkaitan TH.
6. Mengapa kemudahan ini diwujudkan sekarang dan tidak dahulu lagi? Inisiatif baru yang disediakan oleh TH bagi menyokong perkhidmatan atas talian dan digital pada masa kini
7. Adakah kemudahan yang dilaksanakan mematuhi peraturan atau polisi Bank Negara Malaysia?

Kemudahan yang disediakan telah mengambilkira polisi Bank Negara Malaysia berkenaan Electronic Know-Your-Customer (e-KYC) bagi tujuan pengesahan diri menggunakan teknologi yang dicadangkan bagi mengurangkan risiko transaksi secara maya atau tidak bersemuka iaitu:

  1. Sesuatu yang pelanggan miliki, contoh kad pengenalan dan nombor telefon;
  2. Sesuatu yang pelanggan ketahui, contoh nombor pin, maklumat transaksi, dan maklumat diri; dan
  3. Sesuatu yang merupakan pelanggan, contoh biometrik jari, iris mata dan wajah.

Untuk inisiatif ini, pengesahan diri dilaksanakan melalui Sistem ALIS Jabatan Pendaftaran Negara bagi mendapat dan mengesahkan maklumat serta gambar pendeposit

SYARAT PERMOHONAN 8. Apakah dokumen yang diperlukan? Pendeposit perlu memajukan dokumen:
  • Salinan kad pengenalan berpalang (UNTUK KEGUNAAN TH SAHAJA)
  • Salinan tiga (3) bulan penyata bil telefon terkini atas nama pemohon
  • Memiliki alamat emel sendiri
9. Bagaimana cara atau kaedah untuk pendeposit menghantar dokumen? Pendeposit boleh menghantar salinan dokumen melalui emel ke th-info@lth.gov.my
10. Sekiranya tiada tiga (3) bulan penyata bil terkini? Dokumen apa yang perlu dimajukan. Pendeposit perlu memajukan salinan Requisition Form yang disahkan daripada Syarikat Telco yang berdaftar
11. Adakah pendeposit yang melanggan pelan prepaid tanpa penyata bil atas nama pemohon boleh membuat urusan ini? Tidak. Pendeposit disarankan untuk hadir ke pejabat TH Cawangan yang berhampiran
12. Sekiranya pendeposit TH tidak mempunyai nombor telefon bimbit, adakah boleh menggunakan nombor telefon bimbit ahli keluarga yang lain? Tidak. Pendeposit perlu mempunyai nombor telefon bimbit yang didaftarkan atas nama pendeposit sendiri kerana melibatkan penerimaan TAC melalui SMS.
13. Adakah kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilakukan untuk akaun anak di bawah jagaan? Boleh
LAIN-LAIN 14. Apakah maklumat kemaskini peribadi lain yang boleh dilaksanakan melalui THCC? Urusan kemaskini maklumat peribadi yang boleh dilaksanakan melalui THCC adalah:
  1. Gelaran
  2. Nombor telefon rumah/pejabat
  3. Alamat Emel
  4. Alamat Surat Menyurat
  5. Status Perkahwinan
  6. Maklumat Pasangan (Nama)
  7. Pengesahan Hebahan Promosi & Pemasaran
  8. Maklumat Perniagaan/Syarikat
15. Adakah urusan kemaskini maklumat peribadi lain memerlukan dokumen yang sama? Tidak. Salinan dokumen yang dinyatakan adalah bagi urusan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit sahaja
16. Adakah sebarang caj atau bayaran yang dikenakan untuk kemudahan ini? Tiada sebarang caj atau bayaran dikenakan.
17. Tempoh masa kemaskini yang diambil oleh TH? Dua (2) hari bekerja. Ianya tertakluk kepada kelulusan setelah semakan pengesahan pemohon sebenar dilaksanakan
18. Adakah pendeposit yang berada
di Luar Negara boleh melaksanakan urusan ini?
Boleh. Pendeposit perlu melalui proses yang ditetapkan
19. Bagaimana pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemudahan ini?

Pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan :

  • Menghubungi Tabung Haji Contact Centre di talian 03-62071919
  • Laman website Rasmi TH iaitu www.tabunghaji.gov.my

 

Soalan-soalan lazim berkaitan Agihan Keuntungan TH 2019

Sila lihat soalan lazim Agihan Keuntungan disini.

Soalan-soalan lazim berkaitan berkonsepkan Wakalah (bermula pada 31 Disember 2019)

Sila lihat Soalan Lazim Wakalah disini.

Soalan-soalan lazim berkaitan Hibah Amanah TH

Sila muat turun soalan-soalan lazim Hibah Amanah TH di sini.

Bagaimana Akaun TH boleh diklasifikasi sebagai Tidak Aktif?

Akaun TH akan diklasifikasi sebagai “Tidak Aktif” jika TIADA sebarang transaksi dilakukan melebihi tujuh (7) tahun.

Apakah akaun yang diklasifikasi sebagai "Tidak Aktif" layak menerima hibah?

Akaun Tidak Aktif TIDAK LAYAK menerima agihan Hibah Tahunan dan Hibah Haji bermula tahun 2018.

Bagaimana cara hendak mengaktifkan semula akaun yang "Tidak Aktif"?

Pendeposit perlu hadir di mana-mana kaunter TH berhampiran dengan membawa dokumen pengenalan diri. 

Mengapa TH perlu klasifikasi akaun sebagai "Tidak Aktif"?

Inisiatif pengelasan Akaun Tidak Aktif ini merupakan satu langkah keselamatan bagi melindungi akaun-akaun pelanggan daripada sebarang transaksi yang mencurigakan.

Bagaimana cara untuk mengemas kini profil maklumat diri ?

Pendeposit boleh mengemas kini alamat, nombor telefon dan penamaan waris di mana-mana Pejabat Cawangan TH, Pusat Perkhidmatan TH dan UTC. 

Mengapakah kemas kini profil peribadi ini diperlukan ?

Profil peribadi perlu dikemas kini bagi memudahkan TH menghubungi pendeposit serta  mengelak daripada berlakunya kes surat tawaran haji yang tidak diterima kerana bertukar alamat.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603-6207 1919.

Pagination

  • Current page 1
  • Halaman 2
  • Next page ››
  • Last page Akhir »

"Tabung Haji adalah Institusi Pelapor dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001"

Alhamdulillah, portal ini telah dilawati:
33867177 kali
Pelawat unik: 7944971
Telah dikemaskini pada: 02-03-2021

Pelayar yang disyorkan : 
Chrome 30+,  Firefox 30+,  Safari 7+,  Internet Explorer 10+

 Portal ini boleh dilayari menggunakan desktop dan telefon pintar. Sesuai dipaparkan menggunakan resolusi minimum 1366x768.

Penafian:
Lembaga Tabung Haji tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar pada tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari masa ke semasa.

Polisi TH

Terma & Syarat
Dasar Privasi Portal TH
Dasar Keselamatan
Hak Cipta Terpelihara

Perhubungan & Bantuan

Soalan Lazim
Borang Maklumbalas
Direktori
Peta Laman
Notis Privasi TH

Media Sosial

Official Facebook TH Official Twitter TH https://www.instagram.com/lembagatabunghaji/ Official TH You Tube

Karier di TH

  • CareerKarier & Latihan Industri

Anggota TH

  • kakitanganE-Anggota
Assalamualaikum, selamat datang ke laman portal rasmi Tabung Haji
Wukuf
139
Hari Lagi
19 Julai 2021 9 Zulhijjah 1442H