Soalan Lazim Simpanan

Simpanan

Jawapan
Kluster No. Soalan Jawapan
APA 1. Apakah yang dimaksudkan dengan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit melalui panggilan/emel? Kemudahan bagi urusan mengemaskini nombor telefon bimbit melalui telefon/emel tanpa kehadiran pendeposit di kaunter TH
2. Siapa yang boleh menggunakan kemudahan ini? Pendeposit TH
3. Bila kemudahan bermula? 1 September 2020 (Selasa)
4. Sebelum ada kemudahan ini, urusan kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilaksanakan di mana? Kaunter TH Cawangan sahaja
KENAPA 5 Mengapa kemudahan ini disediakan? Bertujuan untuk:
  • Memberi kemudahan kepada pendeposit yang tidak dapat hadir ke kaunter disebabkan komitmen tugasan dan lain-lain.
  • Menyokong perkhidmatan digitalisasi.
  • Nombor telefon bimbit platform utama perkhidmatan digital THIJARI untuk tujuan penerimaan TAC melalui SMS.
  • Kemaskini maklumat profil pendeposit terkini.
  • Platform penyampaian maklumat dan informasi berkaitan TH.
6. Mengapa kemudahan ini diwujudkan sekarang dan tidak dahulu lagi? Inisiatif baru yang disediakan oleh TH bagi menyokong perkhidmatan atas talian dan digital pada masa kini
7. Adakah kemudahan yang dilaksanakan mematuhi peraturan atau polisi Bank Negara Malaysia?

Kemudahan yang disediakan telah mengambilkira polisi Bank Negara Malaysia berkenaan Electronic Know-Your-Customer (e-KYC) bagi tujuan pengesahan diri menggunakan teknologi yang dicadangkan bagi mengurangkan risiko transaksi secara maya atau tidak bersemuka iaitu:

  1. Sesuatu yang pelanggan miliki, contoh kad pengenalan dan nombor telefon;
  2. Sesuatu yang pelanggan ketahui, contoh nombor pin, maklumat transaksi, dan maklumat diri; dan
  3. Sesuatu yang merupakan pelanggan, contoh biometrik jari, iris mata dan wajah.

Untuk inisiatif ini, pengesahan diri dilaksanakan melalui Sistem ALIS Jabatan Pendaftaran Negara bagi mendapat dan mengesahkan maklumat serta gambar pendeposit

SYARAT PERMOHONAN 8. Apakah dokumen yang diperlukan? Pendeposit perlu memajukan dokumen:
  • Salinan kad pengenalan berpalang (UNTUK KEGUNAAN TH SAHAJA)
  • Salinan tiga (3) bulan penyata bil terkini atas nama pemohon
  • Memiliki alamat emel sendiri
9. Bagaimana cara atau kaedah untuk pendeposit menghantar dokumen? Pendeposit boleh menghantar salinan dokumen melalui emel ke th-info@lth.gov.my
10. Sekiranya tiada tiga (3) bulan penyata bil terkini? Dokumen apa yang perlu dimajukan. Pendeposit perlu memajukan salinan Requisition Form yang disahkan daripada Syarikat Telco yang berdaftar
11. Adakah pendeposit yang melanggan pelan prepaid tanpa penyata bil atas nama pemohon boleh membuat urusan ini? Tidak. Pendeposit disarankan untuk hadir ke pejabat TH Cawangan yang berhampiran
12. Sekiranya pendeposit TH tidak mempunyai nombor telefon bimbit, adakah boleh menggunakan nombor telefon bimbit ahli keluarga yang lain? Tidak. Pendeposit perlu mempunyai nombor telefon bimbit yang didaftarkan atas nama pendeposit sendiri kerana melibatkan penerimaan TAC melalui SMS.
13. Adakah kemaskini nombor telefon bimbit boleh dilakukan untuk akaun anak di bawah jagaan? Boleh
LAIN-LAIN 14. Apakah maklumat kemaskini peribadi lain yang boleh dilaksanakan melalui THCC? Urusan kemaskini maklumat peribadi yang boleh dilaksanakan melalui THCC adalah:
  1. Gelaran
  2. Nombor telefon rumah/pejabat
  3. Alamat Emel
  4. Alamat Surat Menyurat
  5. Status Perkahwinan
  6. Maklumat Pasangan (Nama)
  7. Pengesahan Hebahan Promosi & Pemasaran
  8. Maklumat Perniagaan/Syarikat
15. Adakah urusan kemaskini maklumat peribadi lain memerlukan dokumen yang sama? Tidak. Salinan dokumen yang dinyatakan adalah bagi urusan Kemaskini Nombor Telefon Bimbit sahaja
16. Adakah sebarang caj atau bayaran yang dikenakan untuk kemudahan ini? Tiada sebarang caj atau bayaran dikenakan.
17. Tempoh masa kemaskini yang diambil oleh TH? Dua (2) hari bekerja. Ianya tertakluk kepada kelulusan setelah semakan pengesahan pemohon sebenar dilaksanakan
18. Adakah pendeposit yang berada
di Luar Negara boleh melaksanakan urusan ini?
Boleh. Pendeposit perlu melalui proses yang ditetapkan
19. Bagaimana pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemudahan ini?

Pendeposit boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan :

  • Menghubungi Tabung Haji Contact Centre di talian 03-62071919
  • Laman website Rasmi TH iaitu www.tabunghaji.gov.my

 

Jawapan

Akaun TH akan diklasifikasi sebagai “Tidak Aktif” jika TIADA sebarang transaksi dilakukan melebihi tujuh (7) tahun.

Jawapan

Akaun Tidak Aktif TIDAK LAYAK menerima agihan Hibah Tahunan dan Hibah Haji bermula tahun 2018.

Jawapan

Pendeposit perlu hadir di mana-mana kaunter TH berhampiran dengan membawa dokumen pengenalan diri. 

Jawapan

Inisiatif pengelasan Akaun Tidak Aktif ini merupakan satu langkah keselamatan bagi melindungi akaun-akaun pelanggan daripada sebarang transaksi yang mencurigakan.

Jawapan

Pendeposit boleh mengemas kini alamat, nombor telefon dan penamaan waris di mana-mana Pejabat Cawangan TH, Pusat Perkhidmatan TH dan UTC. 

Jawapan

Profil peribadi perlu dikemas kini bagi memudahkan TH menghubungi pendeposit serta  mengelak daripada berlakunya kes surat tawaran haji yang tidak diterima kerana bertukar alamat.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603-6207 1919.

Jawapan

Akaun TH akan diklasifikasi sebagai “Tidak Aktif” jika TIADA sebarang transaksi dilakukan melebihi tujuh (7) tahun.

Jawapan

Akaun Tidak Aktif TIDAK LAYAK menerima agihan Hibah Tahunan dan Hibah Haji bermula tahun 2018.

Jawapan

Pendeposit perlu hadir di mana-mana kaunter TH berhampiran dengan membawa dokumen pengenalan diri. 

Jawapan

Inisiatif pengelasan Akaun Tidak Aktif ini merupakan satu langkah keselamatan bagi melindungi akaun-akaun pelanggan daripada sebarang transaksi yang mencurigakan.

Jawapan

Pendeposit boleh mengemas kini alamat, nombor telefon dan penamaan waris di mana-mana Pejabat Cawangan TH, Pusat Perkhidmatan TH dan UTC. 

Jawapan

Profil peribadi perlu dikemas kini bagi memudahkan TH menghubungi pendeposit serta  mengelak daripada berlakunya kes surat tawaran haji yang tidak diterima kerana bertukar alamat.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603-6207 1919.

Hibah 2018

Jawapan

TH untuk empat (4) tahun kebelakangan, walaupun dengan kadar Hibah lebih tinggi daripada institusi perbankan, TH telah mengagihkan Hibah yang melanggar Akta Tabung Haji. Ini adalah kerana Hibah masih diagihkan walaupun jumlah aset lebih rendah berbanding jumlah tanggungan yang mana terdiri daripada simpanan pendeposit.

Jawapan
  • Simpanan dijamin 100% oleh Kerajaan Malaysia
  • Simpanan berlandaskan syariah Islam
  • Hibah dikecualikan daripada bayaran cukai
  • Barakah, pendeposit secara tidak langsung membantu jemaah haji melalui tanggungan kos haji
Jawapan
  • Pelaburan yang lebih berkhemah akan dilaksanakan bagi memastikan pulangan yang mampan dan lebih stabil kepada pendeposit
  • Pengurusan risiko yang lebih teguh akan diperkasakan secara efektif untuk mencapai daya tahan yang lebih utuh dan mengelakkan kecenderungan untuk mengambil risiko pelaburan yang keterlaluan pada masa hadapan
  • Polisi pelaburan yang mampan dan holistik turut akan diamalkan termasuk pengenalan kepada had henti rugi (stop loss limit)
Jawapan

Pada kadar tahunan 1.25% yang berjumlah RM913 juta.

Jawapan
  • Pendeposit tidak perlu risau kerana semua simpanan di TH adalah selamat dan dijamin 100% oleh Kerajaan
  • TH mempunyai aset-aset strategik yang berpotensi tinggi dan pelan strategik yang akan dilaksanakan dalam memastikan rizab di TH dapat dibina semula untuk membolehkan pengagihan Hibah pada masa hadapan
  • TH kini diletakan dibawah penyeliaan Bank Negara Malaysia untuk mengukuhkan tahap tadbir urus dan kepercayaan pendeposit terhadap TH
Jawapan

Cara pengiraan Hibah adalah berdasarkan purata baki simpanan bulanan terendah tahun 2018 x 1.25%

= (Baki minima Jan-Dis 2018 / jumlah bulan(12)) x 1.25%

Jawapan

TH memberi Hibah kepada pendeposit berdasarkan kemampuan kewangan tahun semasa dan tertakluk kepada pematuhan kehendak Akta Tabung Haji 1995 di bawah Seksyen 22 yang mengkehendaki jumlah aset kekal lebih tinggi daripada jumlah liabiliti selepas pengagihan Hibah dibuat.

Bagi tahun 2018, TH hanya mempunyai lebihan aset berbanding liabiliti sebanyak RM1 bilion. Oleh yang demikian, Hibah yang boleh diagihkan bagi tahun 2018 tidak boleh melebihi jumlah ini walaupun TH mencatatkan keuntungan boleh agih yang lebih tinggi.

Jawapan

Pendapatan tahunan TH hampir sama pada tahun sebelumnya tetapi pada tahun 2018, TH hanya mencatatkan lebihan aset berbanding liabiliti sebanyak RM1.0 bilion. Oleh yang demikian, Hibah yang boleh diagihkan pada tahun 2018 tidak boleh melebihi RM1.0 bilion walaupun keuntungan boleh agih yang lebih tinggi.
 

Perkhidmatan TH melalui ATM dan CDM CIMB

Jawapan

Pendeposit perlu memiliki akaun TH dan kad ATM CIMB dan perlu mendaftar (link) kad ATM ke akaun TH sendiri.

Jawapan

Tidak boleh. Pendeposit hanya boleh mendaftar (link) kad ATM CIMB beliau ke akaun TH beliau sahaja.
 

Jawapan

Pendeposit boleh mendaftar (link) kad  ATM CIMB ke  akaun TH beliau walaupun kad ATM Bank Islam, Bank Rakyat dan Maybank beliau telah didaftarkan (link) ke akaun TH.

Jawapan

Boleh. Walau bagaimanapun, pendeposit perlu melakukan proses pendaftaran (link) bagi setiap kad ATM CIMB yang ingin didaftarkan (link).

Jawapan

Buat masa kini kemudahan tersebut tidak ditawarkan melalui kemudahan CIMB Islamic.

Jawapan

Tidak boleh, hanya simpanan tunai ke akaun TH pemilik kad ATM CIMB sahaja boleh dilakukan.
 

Jawapan

Pendeposit boleh menghubungi Contact Centre CIMB di talian +603-6204 7788 atau Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603 - 6207 1919 untuk bantuan.

Jawapan

Pendeposit perlu memiliki akaun TH dan kad ATM CIMB dan perlu mendaftar (link) kad ATM ke akaun TH sendiri.

Jawapan

Tidak boleh. Pendeposit hanya boleh mendaftar (link) kad ATM CIMB beliau ke akaun TH beliau sahaja.
 

Jawapan

Pendeposit boleh mendaftar (link) kad  ATM CIMB ke  akaun TH beliau walaupun kad ATM Bank Islam, Bank Rakyat dan Maybank beliau telah didaftarkan (link) ke akaun TH.

Jawapan

Boleh. Walau bagaimanapun, pendeposit perlu melakukan proses pendaftaran (link) bagi setiap kad ATM CIMB yang ingin didaftarkan (link).

Jawapan

Buat masa kini kemudahan tersebut tidak ditawarkan melalui kemudahan CIMB Islamic.

Jawapan

Tidak boleh, hanya simpanan tunai ke akaun TH pemilik kad ATM CIMB sahaja boleh dilakukan.
 

Jawapan

Pendeposit boleh menghubungi Contact Centre CIMB di talian +603-6204 7788 atau Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian +603 - 6207 1919 untuk bantuan.